Page 25 - Hekim Sözü (Sayı 18) Kasım-Aralık 2021
P. 25
DOSYA
günler, geceler, aylar, yıllar boyu süren
bir okuma, öğrenme ve bu bilgileri
tekrar tekrar sınayarak uygulama, so-
Çağlar değişse de run çözme, yardım etme, can kurtarma
hekimliğinin yanı sürecini bir ömür boyu tekrar yaşama-
yı seçmek demektir.
sıra büyük filozof-
Bu bir yüceltme, hekim emeğini kut-
lar, devlet adamları sama değildir. Bir insan olarak elbette
ve büyük sanatçı- hekim kişi sadece düşünen beyin değil,
her ne kadarsa o kadar donanımlı ya
lar da olabilmeyi
da sorunlu kişilik yapısında olup her-
becermişlerin hep- kes gibi bir toplumsallıkla kuşatılmış-
sinde ortak olan bir tır. Mesleki etik sorunlar da bu kişilik
sorunlarından neşet etmektedir.
“hekim kafası” var
Akademiye kabaca bir bakış bile git-
mıdır? Hekimlik tikçe karmaşıklaşan tıbbi bilgiye sahip
bilgisiyle donanma olabilmek için bu insanların nasıl
külfeti, bir ömür bir insanüstü çaba içinde olduğunu
gösterecektir. Bu kadar yoğun zihin-
hızla değişen bil- sel emek verebilmek, ne sonrasında
gileri güncelleme çok para kazanmak ne de akademik
rütbeler kazanmak isteğiyle tümüyle
ve her vakada yeni açıklanabilir. Günden güne toplumsal
başlamış gibi inatçı değerlerin yitimi yaşanırken neden bu
sorularla tüm bil- insanlar inatla kendileri ve birbirle-
riyle yarışarak, değeri hiç bilinmeyen
giyi sınama emeği bir mesleği hakkıyla yapabilmek için
nasıl üretilip sürdü- çalışmaktadırlar? Bunun tek açıklaması
res cogitansın hiç durmayan itkisidir.
rülebilmektedir? Hegel’e “insanın özü emektir” dedirten
emek işte bu emektir.
Hekimliğin varoluş biçimini anlaya-
mayanlar, göç etmeyi seçen yüzlerce
tüketicileri için piyasaya sürülen sağlık HEKİM OLMAK hekimin neden gittiğini de anlaya-
hizmeti budur. İşte o merak eden, soran, insanlara mazlar. Ne kışkırtılmış cehalet, ne de
yardım etmek isteyen ki elbette sevil- tüccar siyaset bunun daha çok para
Bu kurmaca sağlık algısı ve satışı meyi bekleyen çocuk hekim olmayı için olmadığının farkında; en zeki, en
hiçbir zaman olması gereken “tam seçer. Bu seçimini gerçekleştirecek yürekli, en yüksek eğitimli hekimler
iyilik halini” sağlayamaz. Nasıl ki imkanlara sahip olanları, hekim olma aklın kendini gerçekleştirmesine izin
“pop-art işler” biricik bir sanat eserinin başarımını gösterebilirse; değeri bilin- vermeyen bu hürmetsizlikten kaçmak
yerini tutamaz, hiçbir fiyat saf iyiliği mez, karşılığı hiç ödenmezken 36 saat için gidiyorlar. Göçmen olmayı göze
satın alamazsa, işte öyle! 20. yüzyılın nöbet, kışkırtılmış cehalet ve kıdemli alarak gidiyorlar. Sevgisizlikten, sevi-
başında Viyana Çevresi ekolü tarafın- şiddeti, hatta akılla inatlaşması hiç yesizlikten kaçarak, hekime yoksulluk
dan Yeni Pozitivizm adıyla ihya edilen bitmeyen bu toplumda, oldukça düşük dayatma aç gözlülüğünüze kızarak
19. yüzyılın doğa bilimlerine bağlı ücretle yıllarca çalışmaktır hekimlik. gidiyorlar. Gençliklerini, umutlarını
bilme ve araştırma biçimi, bu kurgu- Bu durum yan dal uzmanlığı içinde (bu yakarak, el kapılarına insan kalabilmek
nun bilimsel arka planını oluşturur. Bu sayılanlar en azından 15 yıl demektir) için gidiyorlar.
yeni pozitivizm eliyle etik ve estetiğin aynı koşullar birebir aynı yoğun içe- İnsanın bir zamanlar sadece bileklerin-
felsefeden dışlanması ve yaşamın rikle sürer. Tüm bunlara rağmen yine de olan zincir şimdilerde korkutulmuş,
amacı olarak erdemin yerine faydanın de inatla ve bitmez bir azimle bilim parçalanmış, satın alınmış ruhuna ve
(çıkar dememiş olmayı da akıllılık sa- yapmak, sağlığı ve yaşamı koruyor mantığa indirgenmesi başarılan diline
yarak) konmasıyla sadece kapitalizmin olmaktır onun esas varoluşu. ve anlama da sarılmıştır. Ancak o hiç
amaçlarına hizmet eden araçsal akıl Hekim olmak; öğrenme, kavrama, değişmemiştir ki, insanın kurtuluşu öz-
dayatılır. Sonuç; insanlığın yaşadığı bu kalıcı davranış değişikliği geliştirme gürlük tutkusundan, aklın ve bilincin
pespayeliktir. evresi olarak tıbbiyelilikten itibaren özgürleşmesinden geçmektedir.
KASIM-ARALIK 2021 hekim sözü 23