Page 30 - Hekim Sözü (Sayı 18) Kasım-Aralık 2021
P. 30

DOSYA


            sonra ise ilk 3 bin 600 günün her 360   SSK’lilerin alt sınır aylığı 1999 önce-  ve emeklilerin yoksullaşmasına yol
            günü için yüzde 3,5, sonraki 5 bin 400   sinde yüzde 70 idi. 1999 “reformu”   açıyor. Emeklilerin milli gelir içindeki
            günün her 360 günü için yüzde 2 ve   sonucunda bu alt sınır 5510 sayılı   payı düşüyor ve refahları azalıyor. Bu
            daha sonraki her 360 gün için yüzde   Yasanın 55. Maddesi ile yüzde 35-40   nedenledir ki bağlandığında ortala-
            1,5 idi. Bu durumda 25 yıl ve 9 bin   olarak belirlendi. Bu yüzden 1999 ve   ma düzeyde olan bir emekli aylığı
            gün prim ödenmesi durumunda aylık   2008 reformu sonrasında işe girenle-  zamanla en düşük aylık seviyesine
            bağlama oranı yüzde 65 olmaktaydı.   rin emekli aylıkları ciddi bir biçimde   doğru gerilemektedir. Emekli aylıkla-
            Emekli Sandığı’na tabi kamu çalışan-  geriliyor. Örneğin 2008 yılında işe   rının gerçek değerini koruyabilmesi
            ları için ise bu oran 25 yıllık çalışma   giren bir çalışan alt sınırdan prim öde-  için, hesabında da artırılmasında da
            süresi için yüzde 75 ve 25 yıldan fazla   diğinde 7 bin 200 gün prim ödeyerek   büyüme oranının tümünün dikkate
            çalışılan her yıl için yüzde 1 idi.  emekli olursa emekli aylığı prime esas   alınması gerekir.
                                             kazancın yüzde 40’ına kadar gerile-
            5510 sayılı Yasa ile aylık bağlama   yebilecektir. Prime esas kazancın alt   EMEKLİ BÜYÜMEDEN PAY
            oranları ciddi bir biçimde düşürül-  sınırından 9 bin gün prim ödeyen bir   ALAMIYOR
            dü. Ayrıca Yasa ile tavan sınırlaması   çalışanın emekli aylığı ise (enflasyon   Ücret ve gelirlerde AKP döneminde
            getirildi ve aylık bağlama oranlarının   ve büyüme oranlarını sabit varsayarak)   meydana gelen artışların oldukça il-
            yüzde 90’ı geçemeyeceği hükme bağ-  prime esas kazancın yarısına kadar ge-  ginç bir seyir izlediği görülüyor. Emek
            landı. 5510 öncesi mevzuatta işçi ve                              gelirlerinde yaşanan artışlar önemli
            esnaf için bir üst sınır öngörülmemiş-  rileyebilecektir. Bunun anlamı emekli   farklılıklar gösteriyor. Asgari ücret ar-
                                             aylıklarının ve gelirlerinin asgari
            ken Emekli Sandığı’na tabi çalışanlar                             tışı kişi başına gayri safi milli gelir ar-
            için bu oran yüzde 100 idi. 5510 ile   ücretin yarısına ve hatta daha altına   tışının üzerinde seyrederken fiili emek
            25 yıl ve 9 bin gün prim ödeyenlerin   düşmesidir. Günümüzde yaşanan   gelirlerindeki artışlar kişi başına GSYH
            aylık bağlama oranı yüzde 50, 7 bin   budur.                      artışının artında kaldı. Fiili ortalama
            200 gün prim ödeyenlerin aylık bağla-  AYLIKLARIN ARTIRILMA       emekli aylıkları ile memur maaşları ve
            ma oranı ise yüzde 40’a düşmektedir   YÖNTEMİ: BÜYÜMEDEN          kamu işçilerinin ücretleri kişi başına
            (Tablo 3).                                                        ekonomik büyümenin oldukça altında
                                             EMEKLİYE SIFIR PAY
            Sonuç olarak emekli aylığını belirleyen   Emekli aylıklarının bir kez saptan-  kaldı.
            her iki değişken de küçültülmüştür.   dıktan sonra nasıl artırılacağı da son   Hükümetin asgari ücret politikası
            İki değişken birden küçültülünce   derece önemlidir. Enflasyon ve büyü-  genel ücret düzeyini yukarı iten değil
            emekli aylıklarındaki küçülme de ciddi   me oranları emekli aylıkları açısından   aşağıya çeken bir sonuç yaratıyor.
            olmaktadır.                      yaşamsal öneme sahiptir. Emekli   Bunun bir gelirler politikası tercihi ol-
                                             aylıkları enflasyondan korunmalı ve   duğunu söylemek mümkün. Hükümet
            AYLIKLARIN ALT SINIRI            ülkedeki refah artışından pay almalı-
            DÜŞÜRÜLDÜ                        dır. 5510 sayılı Yasa’nın 55. maddesi   gelirin sınıfsal dağılımındaki eşitsizliğe
            Emekli aylıklarının alt sınırı yaşamsal   emekli aylıklarının her yıl ocak ve   ve servet dağılımlıdaki bozulmaya do-
            bir konudur. Alt sınırın düşük olması   temmuz aylarında TÜİK tarafından   kunmuyor. Nitekim sınıflar arası gelir
            özellikle aylık bağlama oranlarının dü-  açıklanacak Tüketici Fiyatları Endeksi   eşitsizliği artıyor. Bunun yerine sınıf
            şük olması durumunda ciddi sorunlara   (TÜFE) oranında artırılmasını ön-  içi dağılıma müdahale ederek emekçi
            yol açabilir. Eğer emekli aylıkları bir   görmektedir. Ekonomik büyümedeki   sınıfların bir bölümünden diğerine ge-
            alt sınırla korunmazsa düşük gelirli ça-  artış emekli aylıkları artışında dikkate   lir aktarmayı tercih ediyorlar. Bir diğer
            lışanların emekli aylıklarında çok ciddi   alınmamaktadır.        ifadeyle emekçi kesimlerinin büyük
            düşüşler olabilir. Nitekim günümüzde                              bölümünün gelirlerinde düşük artışlar
            emekli aylıklarının alt sınırı asgari üc-  Emekli aylıklarının artışının sade-  yaşanırken bir bölümünün gelirlerinde
            retin yarısına, dahası üçte birine kadar   ce enflasyonla sınırlanması emekli   ise görece yüksek artışlar gerçekleşi-
            gerilemiş durumda.               aylıklarının göreli olarak düşmesine   yor. Böylece sermaye varlıklı sınıflar
                                                                              gelirden aslan payını alırken emekçile-
            TABLO 3: AYLIK BAĞLAMA ORANI (25 YIL VE 9000 GÜN PRİM KOŞULUYLA)
                                                                              rin ortalama gelir artışları büyümenin
                                         1999-2008   2008 Sonrası             çok altında kalıyor.
                            1999 Öncesi                                Kayıp
                                              Arası      (5510)
                                                                              Bir kez daha yinelemekte yarar var.
                                %76,6                                         Emek gelirleri açısından sınıflar arası
             SSK (4/a)                  %65 (2.6*Yıl)  %50 (2*yıl)  Yüzde 35
                              (3.06*Yıl)                                      bölüşüm ilişkilerine ve geçim koşul-
                                                                              larına odaklanmak lazım. Ortalama
                                                                              emekli aylıkları hem milli gelir hem de
             BAĞ-KUR       %70 (2.8*Yıl)  %65 (2.6*yıl)  %50 (2*yıl)  Yüzde 29
             (4/b)                                                            asgari ücret artışının çok altında kaldı.
                                                                              Emekli aylıkları açlık ve yoksulluk
                                                                              sınırının da çok altında. Emekliler
             Emekli Sandığı              %75 (3xYıl)  %50(2xyıl)    Yüzde 33
             (4/c)                                                            pahalılığın yükünü en çok çeken emek
                                                                              kesimi.

             28  hekim sözü  KASIM-ARALIK 2021
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35