Page 22 - Hekim Sözü (Sayı 18) Kasım-Aralık 2021
P. 22

DOSYA

                      Kamusal bir hizmet olarak



                                                hekimlik






                                                    Candan Coşkun   *



                   Bu yazının temel iddiası sağlık sorunlarımızın çözümü için şart olan zihinsel

                  hekim emeğinin, kendini var etme motivasyonu ve gerçekleşebilme şartlarının
                      ve biricik var olabilme yolunun onun satılmak üzere üretilemeyeceğini
                                              kanıtladığını göstermektir.



               nsan emeğinin en yetkinlerinden   bireyin sağlıklı olmasının topluma da   alacak derecede güvenilir bir topluluk
               biri olan hekim emeği, tarih boyun-  faydası (pozitif dışsallık) vardır. Sağlık   olarak betimler. Çok eski değil, 1960’lı
            İca insan yaşamının kutsallığı, hasta   herkesin hakkıdır, korunmalı, gelişti-  yıllara kadar sadece özgeci Marksistler
            sırlarının korunması gibi etik kuralla-  rilmelidir. Tüm bu özellikler devlete   değil, piyasa teorisyenleri de bilime
            rıyla birlikte anılmıştır. Antropologlar   sağlıkta görev yükleyen önemli birer   ve tıbba böyle oldukça ulvi, kirli para
            ilk hekim kimdir sorusunu, yaralanıp   gerekçedir.                ilişkileri dışında kalması gereken bir
            düşen bir insana sadece yardımcı   Piyasa ekonomisinin modern dönem   alan olarak bakıyorlardı.
            olmak amacıyla el uzatan ilk insan   temel kuramlarından işlevselliğin
            olarak tanımlarlar. Bu tanım hekimli-  kurucusu Talcott Parsons’a göre tıp   SOSYAL DEVLETTEN PİYASA-
            ğin tüm tarihi boyunca hep koruduğu   mesleği özgeciliğe ve etiğe dayalıdır,   YA, HAK OLMAKTAN KİŞİSEL
            temel vasfının en güzel ifadesidir. Çok   piyasa ilişkilerinin rekabetçiliğini ve   GEREKSİNİME GEÇİŞ
            önemli değerler yüklediğimiz hekimlik   bencilliğini kırma işlevini üstlenir.   Taylor’un bilimsel yöntemi, Weber’in
            nasıl oldu da günümüzde şiddete bile   Ayrıca doktor-hasta ilişkisi de kapi-  bürokratik aygıtı kuramların uygula-
            uğrayabilen, karşılığı hep tartışılan   talist iş ilişkilerinin aksidir. Parsons   yıcısı Henry Ford’un kitlesel tüketim
            bir konuma geldi. Bu yazının temel   tedavinin mümkün olabilmesi için   için seri üretimi, verimliliği yaklaşık
            meselesi budur.                                                   50 kat arttırarak 70’li yılların sonuna
                                             ekonomik olmayan bu ilişki türünün   kadar rekorlar kırdı. Bu arada talep
            MODERNİTE, KAPİTALİZM VE         şart olduğunu savunur.           yaratmak üzere devlet desteği sunan
            HEKİMLİK                         Bilim Sosyolojisinin kurucusu Merton   Keynesyen piyasa modelinin etkisini
            Moderniteyi; sanayileşme, kişisel   en az diğer mesleklerde çalışan insan-  de akıldan çıkarmamamız gerekir. O
            özgürlükler ve kapitalizm karakterize   lar kadar hırslı oldukları halde bilim   dönemin liberal politikaları esas olarak
            eder. Rönesansın toplumcu ütopya-  insanlarının nasıl olup da piyasa ben-  reel sosyalizmin imhası için kitlelere
            larından başlayan yol, iktidarı insan   cilliğine hiç uymayacak şekilde nesnel   ‘toplumsal hak ve taleplerinizi biz
            aklına dayalı toplum sözleşmesine   ve tarafsız bilgi üretebildikleri ve elde   de karşılayabiliriz’ mesajı vermeye
            dayandırırken, yöntem olarak doğa bi-  ettikleri bilgiyi nasıl olup da paylaşa-  çalışan, toplumcu uygulamaları taklit
            limlerini baz alan pozitivizmi kullanır.   bildikleri sorusunun yanıtının bilimsel   eden sosyal refah devleti uygulama-
            Neredeyse tanrısal bir güç addedilen   normlarda yattığını düşünür. Ona   larıdır. Bu politikalar sağlığa temelde
            bireyin bencil tercihlerinin, kamu-  göre bilim insanlarının bağlı oldukları   gelirin yeniden paylaşım alanı olarak
            sal yarara kaynaklık edeceği kabul   değerler evrensellik, paylaşımcılık,   bakıyor, bu amacına yönelik olarak
            edilir. Bu Adam Smith’in tanımladığı   tarafsızlık ve yöntemli şüpheciliktir.  kamusal sağlık hizmeti üretiyor ve
            “piyasanın görünmez eli”dir. Liberal                              sunuyordu.
            sistemin piyasa başarısızlıkları denen   Merton bu değer ve ilkelere bağlılık te-
            sınırlılıkları bilinir ve özenle kullanılır.   melinde bir topluluk olan bilimsel top-  Daha sonra ne oldu da dünya kapi-
            Sağlık piyasa başarısızlığının kesin ka-  luluğun üyelerinin diğer mesleklerin   talist sistemi, sağlığı 1980’lı yıllardan
            bul edildiği alanlardan biridir. Çünkü   aksine parayla ya da maddi ödüllerle   itibaren hızla pazara sürdü diye
            hekim ile hasta arasında bilgi asimet-  motive olmadığını savunur. Merton bi-  sorabiliriz? Cevap ise basit, deniz
            risi vardır. Sağlık talebi ertelenemez,   limsel topluluğu dünyevi, maddi ödül-  bitti! Evet, 1950’de imalat sektöründe
                                             ler ve kişisel kazançlarla “lekelenme-  çalışanlar tüm gelişmiş ülkelerde çalı-
            *    Dr., Nükleer Tıp Uzmanı     miş”, nesnel, tarafsız ve kamu desteği   şanların çoğunluğunu oluşturuyorken,

             20  hekim sözü  KASIM-ARALIK 2021
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27