Page 24 - Hekim Sözü (Sayı 18) Kasım-Aralık 2021
P. 24

DOSYA


            eli ekrandan hekimliği tümüyle kontrol
            edip istediği ürünlerin satışını hekime
            yaptırmaktadır. Sağlık, uygulayıcısı
            olan hekime bırakılamayacak kadar
            büyük bir piyasadır. Bu konuda özel-
            likle kılavuzlar ve geri ödeme listeleri
            temel kontrol yöntemini oluşturmak-
            tadır. Bu dönemin bir diğer özelliği ise
            kendi sağlığı için tıbbi bilgiyi kendi
            arayan “uzman hasta”lardır.
            HEKİMLİK BİLGİSİNİN
            BİLGİSİ
            Söze ilk hekim diye başlamıştık…
            Değişen dünyaya koşut hekimlik
            yapma biçimlerinde meydana ge-
            len dönüşümleri inceledikten sonra
            yeniden hekime dönüp, tüm bunların
            öznesi olan hekim düşünüşünün nasıl
            etkilendiği üzerine düşünmek gerekir.
            Çağlar değişse de hekimliğinin yanı
            sıra büyük filozoflar, devlet adamları
            ve büyük sanatçılar da olabilmeyi
            becermişlerin hepsinde ortak olan bir
            “hekim kafası” var mıdır? Hekimlik
            bilgisiyle donanma külfeti, bir ömür
            hızla değişen bilgileri güncelleme ve
            her vakada yeni başlamış gibi inatçı
            sorularla tüm bilgiyi sınama emeği
            nasıl üretilip sürdürülebilmektedir?
            Evet, tüm hekimler böyle değildir. An-
            cak zaten bilgiyle bir alıp veremediği
            olmayan, sorgulamayan, kendine bile
            muhalif olmayan uygulamacılar hekim
            de değildir. Onlar hekimlik mesleğini
            uygulayan lisanslı çalışanlardır, “onla-  luluğa (eudaimonia) ulaşır. Deneyimin   varoluşa dönüşür. Hekim emeğinin
            rın destanımızda yerleri yoktur.”  sunduğu sanılar, öznelliğin bulaştığı   temeli işte budur ve bu haliyle bir
                                             çıkar peşinde olma ve kendine yontan   zorunluluk olarak Kant’ın ödev ahlakı,
            Bilgi üzerine konuşacaksak epistemo-  bencillik bu erdemli bilgiye ulaşamaz.   sonuçlar değil erekler üzerine odak-
            lojinin modern dönüşümünü yapan   Pür gerçeği merak eden akıl olarak   lanan “deontolojik” ahlak ile donan-
            Descartes’a başvurmak zorundayız.   “logos” bu yolda mutlak değerlerle,   mıştır.
            Hekimlik, kendini düşünerek var olan   özellikle güzel (kalos) ve iyi (etos)
            olarak tanımlamaktır. Bir insan edimi   ile yoldaşlık etmek zorundadır. Bu   Bu yazının temel iddiası sağlık
            olarak hekimlik tüm verileri dikkat-  yoldaşlık bir seçim olarak gerçekleş-  sorunlarımızın çözümü için şart olan
            le sorgulamak ve akıl yoluyla çare   mez; zihinsel edim başka türlü kendi   zihinsel hekim emeğinin, kendini var
            bulmaya çalışmak demektir. Doğduğu   bütünlüğünü sağlayamadığı için bu   etme motivasyonu ve gerçekleşebil-
            için yaşayanlardan hekim olmaz. He-  böyledir. Kötülüğün sıradanlığı kadar,   me şartlarının ve biricik var olabilme
            kim aklının aydınlığına sorular sormak   aklın iyiliği de kendinden bir durum-  yolunun onun satılmak üzere üretile-
            için yaşayandır. Bu noktada Descar-  dur. Etik sonuçları düşünmeden, bir   meyeceğini kanıtladığını göstermektir.
            tes’in bilinç edimleri üreten düşünen   beklentiye girmeden iyi olmaktır.   Hekim emeğini sayılan nitelikleriyle
            öznesi (res cogitans) hekim gibi tüm   Güzelliğin yarattığı hoşlanma duygusu   kavrayanlar onun metalaştırılmasının
            zihinsel emek üreten insanları temsil   ise kişisel olmayan, çıkar gütmeyen   mümkün olmadığını göreceklerdir.
            etmektedir.                      bir hoşlanmadır. Kant “güzelde bir   Tek motivasyonu para olanlar ancak
                                             çıkarsızlık vardır” der.
            Res cogitans zihinsel edimlerle uğra-                             ve ancak kendi icat ettikleri normale
            şırken, antik Yunan’dan beri biliyoruz   Algılama/düşünüş/sorun çözme/ey-  göre, yine kendi çıkarsamaları olan
            ki erdemin bilgisini de kuşanarak ya-  leme biçimi olarak zihinsel emek, bu   sapmaları düzeltebilirler ki işte allanıp
            şamın ereği olarak görülen gerçek mut-  emeği yıllarca verebilen için bir bütün   pullanıp, risk toplumunun yalıtılmış

             22  hekim sözü  KASIM-ARALIK 2021
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29