Page 42 - Hekim Sözü (Sayı 15) Mayıs-Haziran 2021
P. 42

HUKUK

                Sağlıkta reklam yasağının ve



                      tanıtım kurallarının ihlali







                                                       Oya Öznur  *




                   Hekim, mesleğini uygularken reklam yapamaz, ticari reklamlara araç olamaz,
                  çalışmalarına ticari bir görünüm veremez; insanları yanıltıcı, paniğe düşürücü,
                 yanlış yönlendirici, meslektaşlar arasında haksız rekabete yol açıcı davranışlarda
                                                      bulunamaz.



                   er gün yazılı/görsel basın   mesleklerine ve tedavi müesseselerine,   temel ilkeler arasında sayılmıştır.
                   ile internet siteleri ve sosyal   ticari bir veçhe verilemez. Tabip ve   Sadece sağlık alanını düzenleyen mev-
            Hmedyada, sağlık hizmetine       diş tabibi, yapacağı yayınlarda tababet   zuatta değil, örneğin Ticari Reklam ve
            ilişkin haber, ilan, röportaj, teşekkür,   mesleğinin şerefini üstün tutmaya
            fotoğraf, promosyon, paylaşım gibi çe-  mecbur olup, ne suretle olursa olsun,   Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeli-
                                                                              ği’nin 5. maddesinin (ğ) bendinde de;
            şitli biçimlerde ve adlar altında tanıtım   yazılarında kendi reklâmını yapamaz.   “Reklamlar, hastaların tedavi öncesi
            kurallarını ihlal eden, açık ya da örtülü   Tabip ve diş tabibi, gazetelerde ve
            reklam niteliğinde yayınlarla karşılaş-  diğer neşri vasıtalarında, reklâm mahi-  ve sonrasına ait ifade ya da görüntüler
            maktayız. Sağlıkta reklam yasağına   yetinde teşekkür ilânları yazdıramaz.”   içeremez.” denilmek suretiyle talep
            aykırı ve talep yaratmaya dönük olan   39. maddesi gereğince de; “Tabip ve   yaratmaya yönelik faaliyetler engellen-
            bu paylaşım ve girişimler, 6023 sayılı   diş tabibi, meslektaşlarının hastalarını   meye çalışılmıştır.
            Türk Tabipleri Birliği Kanunu uyarın-  elde etmeğe mâtuf hareket ve teşeb-  Elbette bu yasak ve sınırlamalar sade-
            ca disiplin soruşturmalarının konusu   büslerde bulunamaz.”       ce hekimler için değil, sağlık kurum ve
            olduğundan ve bu ihlaller nedeniyle   İlgili mevzuatın açık düzenlemelerinin   kuruluşları için de bağlayıcıdır. Nite-
            disiplin cezaları verildiğinden, konuyu   yanı sıra, Türk Tabipleri Birliği’nin   kim Özel Hastaneler Yönetmeliği’nin
            bu yazımızda detaylarıyla ele almak   47. Büyük Kongresi’nde kabul edilen   “Bilgilendirme ve Tanıtım” başlıklı 60.
            istedik;                                                          maddesi ve Ayakta Teşhis ve Tedavi
                                             ve tüm hekimlerin uymakla yüküm-
            1- Sağlık alanındaki düzenlemelerin   lü olduğu Hekimlik Meslek Etiği   Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hak-
            tamamında hekimlerin ve sağlık kuru-  Kuralları’nın 11. maddesine göre   kında Yönetmeliğin 29. maddesi ile de;
            luşlarının her ne suretle olursa olsun   de; “Hekim, mesleğini uygularken   “sağlık kuruluşlarının reklam yapama-
            reklam yapması yasaklanmış; bilgilen-  reklam yapamaz, ticari reklamlara   yacağı, tanıtımların insanları yanıltan,
            dirme ve tanıtım faaliyetleri ise belirli   araç olamaz, çalışmalarına ticari bir   yanlış yönlendiren, abartılı ve talep
            kurallara tabi tutularak önemli ölçüde   görünüm veremez; insanları yanıltıcı,   yaratmaya yönelik olamayacağı, diğer
            sınırlandırılmıştır. Nitekim ülkemizde   paniğe düşürücü, yanlış yönlendirici,   sağlık kuruluşları aleyhine haksız
            hekimlik uygulamalarının esaslarını   meslektaşlar arasında haksız rekabete   rekabet yaratan davranışlarda bulunu-
            belirleyen 1219 sayılı Tababet ve   yol açıcı davranışlarda bulunamaz...”  lamayacağı” açıkça düzenlenmiştir.
            Şuabatı San’atlarının Tarzı İcrasına   Sağlık Meslek Mensupları ile Sağlık   2- 6023 sayılı Türk Tabipleri Birliği
            Dair Kanun’un 24. maddesi gereğince;   Hizmetlerinde Çalışan Diğer Meslek   Kanunu’nun 1. maddesinde, Türk
            “İcrayı sanat eden tabipler hasta kabul   Mensuplarının İş ve Görev Tanımları-  Tabipleri Birliği ve bağlı tabip odaları-
            ettikleri mahal ile muayene saatlerini   na Dair Yönetmeliğin 5. maddesinin c   nın kuruluş amacı; “tabipler arasında
            ve ihtisaslarını bildiren ilânlar tertibi-  bendinde de; “Sağlık meslek mensup-  mesleki deontolojiyi ve dayanışmayı
            ne mezun olup diğer suretlerle ilân,   ları ile sağlık hizmetlerinde çalışan   korumak, tabipliğin kamu ve kişi
            reklâm vesaire yapmaları memnudur.”   diğer meslek mensuplarının, yanıltıcı,   yararına uygulanıp geliştirilmesini sağ-
            Bu yasak Tıbbi Deontoloji Tüzüğü’n-  talep artırıcı ve kendilerini övücü tanı-  lamak ve meslek mensuplarının hak ve
            de de düzenlenmiş olup, 8. maddesi   tım yapamayacağı, kampanya düzenle-  yararlarını korumak” olarak tanımlan-
            gereğince; “Tabiplik ve diş tabipliği   yemeyeceği ve hiçbir şekilde reklam   mıştır. Yine 6023 sayılı Kanun’un 28.
                                             yapamayacağı; sadece isim, unvan,   maddesi ile tabip odalarına “…yazılı
            *   İstanbul Tabip Odası Hukuk Bürosu  dal ve adreslerini tanıtabilecekleri”   ve sözlü vasıtalarla reklam yapılmasını

             40  hekim sözü  MAYIS-haziran 2021
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47