Page 42 - Hekim Sözü (Sayı 15) Mayıs-Haziran 2021
P. 42
HUKUK
Sağlıkta reklam yasağının ve
tanıtım kurallarının ihlali
Oya Öznur *
Hekim, mesleğini uygularken reklam yapamaz, ticari reklamlara araç olamaz,
çalışmalarına ticari bir görünüm veremez; insanları yanıltıcı, paniğe düşürücü,
yanlış yönlendirici, meslektaşlar arasında haksız rekabete yol açıcı davranışlarda
bulunamaz.
er gün yazılı/görsel basın mesleklerine ve tedavi müesseselerine, temel ilkeler arasında sayılmıştır.
ile internet siteleri ve sosyal ticari bir veçhe verilemez. Tabip ve Sadece sağlık alanını düzenleyen mev-
Hmedyada, sağlık hizmetine diş tabibi, yapacağı yayınlarda tababet zuatta değil, örneğin Ticari Reklam ve
ilişkin haber, ilan, röportaj, teşekkür, mesleğinin şerefini üstün tutmaya
fotoğraf, promosyon, paylaşım gibi çe- mecbur olup, ne suretle olursa olsun, Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeli-
ği’nin 5. maddesinin (ğ) bendinde de;
şitli biçimlerde ve adlar altında tanıtım yazılarında kendi reklâmını yapamaz. “Reklamlar, hastaların tedavi öncesi
kurallarını ihlal eden, açık ya da örtülü Tabip ve diş tabibi, gazetelerde ve
reklam niteliğinde yayınlarla karşılaş- diğer neşri vasıtalarında, reklâm mahi- ve sonrasına ait ifade ya da görüntüler
maktayız. Sağlıkta reklam yasağına yetinde teşekkür ilânları yazdıramaz.” içeremez.” denilmek suretiyle talep
aykırı ve talep yaratmaya dönük olan 39. maddesi gereğince de; “Tabip ve yaratmaya yönelik faaliyetler engellen-
bu paylaşım ve girişimler, 6023 sayılı diş tabibi, meslektaşlarının hastalarını meye çalışılmıştır.
Türk Tabipleri Birliği Kanunu uyarın- elde etmeğe mâtuf hareket ve teşeb- Elbette bu yasak ve sınırlamalar sade-
ca disiplin soruşturmalarının konusu büslerde bulunamaz.” ce hekimler için değil, sağlık kurum ve
olduğundan ve bu ihlaller nedeniyle İlgili mevzuatın açık düzenlemelerinin kuruluşları için de bağlayıcıdır. Nite-
disiplin cezaları verildiğinden, konuyu yanı sıra, Türk Tabipleri Birliği’nin kim Özel Hastaneler Yönetmeliği’nin
bu yazımızda detaylarıyla ele almak 47. Büyük Kongresi’nde kabul edilen “Bilgilendirme ve Tanıtım” başlıklı 60.
istedik; maddesi ve Ayakta Teşhis ve Tedavi
ve tüm hekimlerin uymakla yüküm-
1- Sağlık alanındaki düzenlemelerin lü olduğu Hekimlik Meslek Etiği Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hak-
tamamında hekimlerin ve sağlık kuru- Kuralları’nın 11. maddesine göre kında Yönetmeliğin 29. maddesi ile de;
luşlarının her ne suretle olursa olsun de; “Hekim, mesleğini uygularken “sağlık kuruluşlarının reklam yapama-
reklam yapması yasaklanmış; bilgilen- reklam yapamaz, ticari reklamlara yacağı, tanıtımların insanları yanıltan,
dirme ve tanıtım faaliyetleri ise belirli araç olamaz, çalışmalarına ticari bir yanlış yönlendiren, abartılı ve talep
kurallara tabi tutularak önemli ölçüde görünüm veremez; insanları yanıltıcı, yaratmaya yönelik olamayacağı, diğer
sınırlandırılmıştır. Nitekim ülkemizde paniğe düşürücü, yanlış yönlendirici, sağlık kuruluşları aleyhine haksız
hekimlik uygulamalarının esaslarını meslektaşlar arasında haksız rekabete rekabet yaratan davranışlarda bulunu-
belirleyen 1219 sayılı Tababet ve yol açıcı davranışlarda bulunamaz...” lamayacağı” açıkça düzenlenmiştir.
Şuabatı San’atlarının Tarzı İcrasına Sağlık Meslek Mensupları ile Sağlık 2- 6023 sayılı Türk Tabipleri Birliği
Dair Kanun’un 24. maddesi gereğince; Hizmetlerinde Çalışan Diğer Meslek Kanunu’nun 1. maddesinde, Türk
“İcrayı sanat eden tabipler hasta kabul Mensuplarının İş ve Görev Tanımları- Tabipleri Birliği ve bağlı tabip odaları-
ettikleri mahal ile muayene saatlerini na Dair Yönetmeliğin 5. maddesinin c nın kuruluş amacı; “tabipler arasında
ve ihtisaslarını bildiren ilânlar tertibi- bendinde de; “Sağlık meslek mensup- mesleki deontolojiyi ve dayanışmayı
ne mezun olup diğer suretlerle ilân, ları ile sağlık hizmetlerinde çalışan korumak, tabipliğin kamu ve kişi
reklâm vesaire yapmaları memnudur.” diğer meslek mensuplarının, yanıltıcı, yararına uygulanıp geliştirilmesini sağ-
Bu yasak Tıbbi Deontoloji Tüzüğü’n- talep artırıcı ve kendilerini övücü tanı- lamak ve meslek mensuplarının hak ve
de de düzenlenmiş olup, 8. maddesi tım yapamayacağı, kampanya düzenle- yararlarını korumak” olarak tanımlan-
gereğince; “Tabiplik ve diş tabipliği yemeyeceği ve hiçbir şekilde reklam mıştır. Yine 6023 sayılı Kanun’un 28.
yapamayacağı; sadece isim, unvan, maddesi ile tabip odalarına “…yazılı
* İstanbul Tabip Odası Hukuk Bürosu dal ve adreslerini tanıtabilecekleri” ve sözlü vasıtalarla reklam yapılmasını
40 hekim sözü MAYIS-haziran 2021