Page 44 - Hekim Sözü (Sayı 15) Mayıs-Haziran 2021
P. 44
GÜNDEM
ÖRGÜTLÜYSEK HER ŞEYİZ, ÖRGÜTSÜZSEK HİÇBİR ŞEY
Asistan hekim olmak
Merve Yıldırım *
İyi hekimlik değerleri ile hekimlik yapabileceğimiz, nitelikli eğitim alabileceğimiz,
kendi eğitim ve çalışma hayatımız için söz söyleyebileceğimiz günleri birlikte
yaratacağız. Asistan hekimler olarak şuna inanmalıyız; Örgütlüysek her şeyiz,
örgütsüzsek hiçbir şey!
ekimler; yoğun emek, zihinsel rak kararlaştırıldı, uzmanlık dernekleri hak ve talepleri hususunda yeterli ve
uğraş ve maddi harcama son- ve tabip odalarına çağrıda bulunuldu. geçerli bir denetim mekanizmasının
Hrası kazanılan ancak ölçme Açılış konuşmasında TTB Asistan ve bulunmadığı vurgulandı. Asistanların
değeri tartışılır Tıpta Uzmanlık Sınavı Genç Uzman Hekimler Kol Yürütme- günlük çalışma hayatında en can alıcı
(TUS) kazanıldıktan sonra 3-5 yıl gibi si adına Dr. Muharrem Delikkaya: sorununun eğiticilerden öğreneme-
uzun süren bir uzmanlık eğitimine “Salgının yönetilememesinin faturası- me, eğitim saatlerinin yapılmaması,
başlamaktadırlar. Herkesin asistan nın asistanlara kesildiği bir dönemde, eğiticinin aktif hasta yönetimine eşlik
hekimler olarak hitap ettiği genç etmemesi; kısacası sağlık sisteminin
hekimler, yeterli eğitimin çok uzağın- giderek artan hak kayıpları yaşadık. yükünü kaldıran ana kaldıraç nokta-
da bir eğitim süreci geçirmektedirler. Bu nedenle çalıştayda ortaya konacak sının asistan hekimler olduğu bir kez
Sayıları her gün giderek artan 174 bin yol haritası ve birliktelik ilerleyen daha ortaya kondu.
hekimin 35 bine yakın kısmını uzman- dönemde karşılaşacağımız zorlukları
lık öğrencileri oluşturmaktadır. göğüslememizi sağlayacaktır. Sağlık Bu sorunlar ışığında, asistan hekime
sistemimiz içerisinde 30 bine yakın karşı sorumlulukları olan kurum ve
Genç hekimler olarak, sağlıkta dönü- uzmanlık öğrencisi olduğu bilgisinden kuruluşların bu sorumlulukları yerine
şüm programıyla uygulanan neoliberal hareketle el ele verirsek yapamayacağı- getirip getirmediğinin gözlenmesi için
sağlık politikalarının olumsuz sonuç- mız iş, elde edemeyeceğimiz hak yok- asistan hekim temsiliyeti yüksek olan,
larını uzun yıllardır deneyimliyoruz. tur” diyerek çalıştayın amacını ve yol dinamik, işlevsel bir denetim meka-
Zorlu çalışma şartları ve niteliksiz haritasını özetledi. Çalıştayda; tıpta nizmasının yaratılması için adımlar
eğitime karşı Türk Tabipleri Birliği uzmanlık eğitimi, dezavantajlı asistan atılmalıdır. Asistanlar arasında örgüt-
(TTB) Asistan ve Genç Uzman He- hekimler, çalışma hayatı ve haklar, lülük sağlanmalı, sorunlara bireysel
kimler Kolu altında çalışma yürütmek çarpık kıdem İlişkisi ve “mobbing” değil, klinik olarak itirazlar getirilmeye
bizim için kaçınılmaz olmuştur. Uzun gibi çeşitli çalışma grupları üzerinden çalışılmalıdır. Tıpta Uzmanlık Kurulu
yıllardır faaliyet yürüten kol olarak, sunumlar yapıldı. Konular üzerine Müfredat Oluşturma ve Standart Belir-
pandemi şartları nedeniyle derinleşen sorunlar ortaya kondu ve çözüm öneri- leme Sistemi (TUKMOS) ve uzmanlık
ve daha görünür olan asistan hekim leri tartışıldı. dernekleri yönetimlerinde asistan
sorunlarını tartışmak için bir dizi hekimler daha fazla görev almalı,
toplantılar yaptık. Bizim için bir diğer Tıpta uzmanlık çalışma grubunda görev alma önündeki resmi engeller
zorunluluk da pandemi öncesinde tartışılan ana konular; akademi ve aka- kaldırılmalıdır. Uzmanlık eğitimi
yapılması planlanan ancak gerçekleş- demik çalışma, eğitim hakkı ve sözleş- boyunca eşit sayıda nöbet tutulması
tirilemeyen çalıştay fikrini, artan hak meler, Kanun Hükmünde Kararname çağrısını büyütmeli, öğretim görevlile-
ihlalleri, eğitimin tamamen durması, (KHK), güvenlik soruşturmaları, tıpta rinin uzmanlık öğrencileriyle araların-
yıldırma ve intihar vakalarının artması uzmanlık eğitimi, tıp hizmet sözleşme- daki ilişkiyi düzenleyecek ve uzmanlık
nedeniyle pandemi döneminde çevri- si, Tıpta Uzmanlık Kurulu (TUK) ve eğitimini daha nitelikli hale getirecek
miçi de olsa hayata geçirmekti. 10-11 yapısı, rotasyon başlıklarıydı. Uzman- maddeler bütünü oluşturulmalıyız.
Nisan 2021 olarak belirlenen çalıştay lık eğitiminin sağlayıcısı durumunda
tarihinin ardından il komisyonları ara- bulunan kurum ve kuruluşların de- Dezavantajlı Asistan Hekimler Çalış-
sında görev dağılımı yapıldı. Çalışta- netimlerinde ciddi eksiklikler oldu- ma Grubunda kadın asistan hekimler,
yın ismi “Asistan Hekim Olmak” ola- ğu, denetimlerin çoğunlukla asistan LGBTİQ+ asistan hekimler, vegan/
hekimin ödev ve sorumluluklarında vejetaryen asistan hekimler, yabancı
* Dr., Asistan ve Genç Hekim Komisyonu üyesi gerçekleştiği; ancak asistan hekimlerin uyruklu asistan hekimler ve fiziksel
42 hekim sözü MAYIS-haziran 2021