Page 44 - Hekim Sözü (Sayı 15) Mayıs-Haziran 2021
P. 44

GÜNDEM


             ÖRGÜTLÜYSEK HER ŞEYİZ, ÖRGÜTSÜZSEK HİÇBİR ŞEY

                            Asistan hekim olmak






                                                     Merve Yıldırım *



                İyi hekimlik değerleri ile hekimlik yapabileceğimiz, nitelikli eğitim alabileceğimiz,
                   kendi eğitim ve çalışma hayatımız için söz söyleyebileceğimiz günleri birlikte
                  yaratacağız. Asistan hekimler olarak şuna inanmalıyız; Örgütlüysek her şeyiz,

                                                örgütsüzsek hiçbir şey!



                   ekimler; yoğun emek, zihinsel   rak kararlaştırıldı, uzmanlık dernekleri   hak ve talepleri hususunda yeterli ve
                   uğraş ve maddi harcama son-  ve tabip odalarına çağrıda bulunuldu.  geçerli bir denetim mekanizmasının
            Hrası kazanılan ancak ölçme      Açılış konuşmasında TTB Asistan ve   bulunmadığı vurgulandı. Asistanların
            değeri tartışılır Tıpta Uzmanlık Sınavı   Genç Uzman Hekimler Kol Yürütme-  günlük çalışma hayatında en can alıcı
            (TUS) kazanıldıktan sonra 3-5 yıl gibi   si adına Dr. Muharrem Delikkaya:   sorununun eğiticilerden öğreneme-
            uzun süren bir uzmanlık eğitimine   “Salgının yönetilememesinin faturası-  me, eğitim saatlerinin yapılmaması,
            başlamaktadırlar. Herkesin asistan   nın asistanlara kesildiği bir dönemde,   eğiticinin aktif hasta yönetimine eşlik
            hekimler olarak hitap ettiği genç                                 etmemesi; kısacası sağlık sisteminin
            hekimler, yeterli eğitimin çok uzağın-  giderek artan hak kayıpları yaşadık.   yükünü kaldıran ana kaldıraç nokta-
            da bir eğitim süreci geçirmektedirler.   Bu nedenle çalıştayda ortaya konacak   sının asistan hekimler olduğu bir kez
            Sayıları her gün giderek artan 174 bin   yol haritası ve birliktelik ilerleyen   daha ortaya kondu.
            hekimin 35 bine yakın kısmını uzman-  dönemde karşılaşacağımız zorlukları
            lık öğrencileri oluşturmaktadır.  göğüslememizi sağlayacaktır. Sağlık   Bu sorunlar ışığında, asistan hekime
                                             sistemimiz içerisinde 30 bine yakın   karşı sorumlulukları olan kurum ve
            Genç hekimler olarak, sağlıkta dönü-  uzmanlık öğrencisi olduğu bilgisinden   kuruluşların bu sorumlulukları yerine
            şüm programıyla uygulanan neoliberal   hareketle el ele verirsek yapamayacağı-  getirip getirmediğinin gözlenmesi için
            sağlık politikalarının olumsuz sonuç-  mız iş, elde edemeyeceğimiz hak yok-  asistan hekim temsiliyeti yüksek olan,
            larını uzun yıllardır deneyimliyoruz.   tur” diyerek çalıştayın amacını ve yol   dinamik, işlevsel bir denetim meka-
            Zorlu çalışma şartları ve niteliksiz   haritasını özetledi. Çalıştayda; tıpta   nizmasının yaratılması için adımlar
            eğitime karşı Türk Tabipleri Birliği   uzmanlık eğitimi, dezavantajlı asistan   atılmalıdır. Asistanlar arasında örgüt-
            (TTB) Asistan ve Genç Uzman He-  hekimler, çalışma hayatı ve haklar,   lülük sağlanmalı, sorunlara bireysel
            kimler Kolu altında çalışma yürütmek   çarpık kıdem İlişkisi ve “mobbing”   değil, klinik olarak itirazlar getirilmeye
            bizim için kaçınılmaz olmuştur. Uzun   gibi çeşitli çalışma grupları üzerinden   çalışılmalıdır. Tıpta Uzmanlık Kurulu
            yıllardır faaliyet yürüten kol olarak,   sunumlar yapıldı. Konular üzerine   Müfredat Oluşturma ve Standart Belir-
            pandemi şartları nedeniyle derinleşen   sorunlar ortaya kondu ve çözüm öneri-  leme Sistemi (TUKMOS) ve uzmanlık
            ve daha görünür olan asistan hekim   leri tartışıldı.             dernekleri yönetimlerinde asistan
            sorunlarını tartışmak için bir dizi                               hekimler daha fazla görev almalı,
            toplantılar yaptık. Bizim için bir diğer   Tıpta uzmanlık çalışma grubunda   görev alma önündeki resmi engeller
            zorunluluk da pandemi öncesinde   tartışılan ana konular; akademi ve aka-  kaldırılmalıdır. Uzmanlık eğitimi
            yapılması planlanan ancak gerçekleş-  demik çalışma, eğitim hakkı ve sözleş-  boyunca eşit sayıda nöbet tutulması
            tirilemeyen çalıştay fikrini, artan hak   meler, Kanun Hükmünde Kararname   çağrısını büyütmeli, öğretim görevlile-
            ihlalleri, eğitimin tamamen durması,   (KHK), güvenlik soruşturmaları, tıpta   rinin uzmanlık öğrencileriyle araların-
            yıldırma ve intihar vakalarının artması   uzmanlık eğitimi, tıp hizmet sözleşme-  daki ilişkiyi düzenleyecek ve uzmanlık
            nedeniyle pandemi döneminde çevri-  si, Tıpta Uzmanlık Kurulu (TUK) ve   eğitimini daha nitelikli hale getirecek
            miçi de olsa hayata geçirmekti. 10-11   yapısı, rotasyon başlıklarıydı. Uzman-  maddeler bütünü oluşturulmalıyız.
            Nisan 2021 olarak belirlenen çalıştay   lık eğitiminin sağlayıcısı durumunda
            tarihinin ardından il komisyonları ara-  bulunan kurum ve kuruluşların de-  Dezavantajlı Asistan Hekimler Çalış-
            sında görev dağılımı yapıldı. Çalışta-  netimlerinde ciddi eksiklikler oldu-  ma Grubunda kadın asistan hekimler,
            yın ismi “Asistan Hekim Olmak” ola-  ğu, denetimlerin çoğunlukla asistan   LGBTİQ+ asistan hekimler, vegan/
                                             hekimin ödev ve sorumluluklarında   vejetaryen asistan hekimler, yabancı
            *   Dr., Asistan ve Genç Hekim Komisyonu üyesi  gerçekleştiği; ancak asistan hekimlerin   uyruklu asistan hekimler ve fiziksel

             42  hekim sözü  MAYIS-haziran 2021
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49