Page 21 - Hekim Sözü (Sayı 16) Temmuz-Ağustos 2021
P. 21

DOSYA


            ma çabası anlamında bir beyhudelik   hayvanlarla ve mikroorganizmalar-  bugünkü Sağlık Bakanlığı’nın tarihini
            hissi. İkincisi, çok çok uzakta kalmış,   la olan karşılıklı mücadelesinin bir   1830’lardaki Karantina Teşkilatı ile
            o tozlu raflarda çoktan unutulmuş bir   tarihi olarak da düşünebiliriz. Yani   başlatabiliriz.
            şey, çok uzak bir geçmiş sanki böyle   insanlarla mikroorganizmalar arasın-  4 Mart 1827 Türkiye’de modern tıp
            önümüzde yeniden beliriyor. Yani   daki ilişkiden patlak veren salgınlara   1eğitiminin başlangıcı ve baktığımız
            bir tür benzetmeyle Walter Benja-  odaklanarak çok kolaylıkla bir uygarlık   zaman Osmanlı modernleşmesinin er-
            min’in “Tarih meleği” kanat çırpıyor!   tarihi anlatabiliriz. Böyle düşündüğü-  ken dönem adımlarından biri. Aslında
            Tesadüf, pandeminin ilan edildiği 11   müz zaman günümüz dünyasının inşa   Türkiye’de modern tıbbın ve modern tıp
            Mart’tan bir hafta önce İstanbul Tıp   edilmesinde mikropların ve insanların   eğitiminin inşası da salgınlarla ilgili,
            Tarihi dersi kapsamında öğrencilerim-  mikroplarla olan ilişkisinin çok önemli   değil mi?
            le beraber Beyoğlu Tıp Tarihi saha   olduğunu görüyoruz. “Kara ölüm”
            gezisi yapıyorduk ve her yıl olduğu   dediğimiz, beş yüz yıl süren veba   Çok doğru. Çünkü o dönemde en
            gibi Taksim Meydanı’ndan başlamış-  pandemisini düşünecek olursak in-  büyük insan hareketinin olduğu yer
            tık. Taksim Meydanı’nın eski bir veba   sanların bütün bu dönem boyunca en   ordu, cepheler ve aylarca, yıllarca
            mezarlığı olduğunu, kolera döneminde   temelde kendilerini, diğer insanlarla   süren savaşlar. En büyük insan trans-
            Beyoğlu’nun durumunu, mezarlıkları   olan ilişkilerini, dini, siyaseti, geleceği   ferinin, dolaşımının olduğu orduda
            hatırlatan sokak adlarını (Sıraselviler,   sorguladıkları dönemler aynı zamanda   ve askerler arasında bir salgın, belki
            Rum Kabristanı, Meşelik sokak vs),   salgınlar. Dolayısıyla bir tür değişimi   de savaştan daha fazla kayıpların
            bunları unuttuğumuzu, Beyoğlu’nda   veya tarihin değirmen taşını döndüren   yaşanmasına neden olabiliyor. Diğeri
            yürürken şöyle bir etraftaki levhalara,   bir durum salgınlar. Motive edici ve   de yaralıların durumu. Bir ordunun
            hastanelere bakıp her tarafın salgınlar   itici bir güç bu anlamıyla. Ama biz   başarısının ölçütlerinden biri verilen
            ile ilişkili olduğunu, ama bunları unut-  gerçekten de tarihsel bellek yitimi ile   kayıpların azlığı ise, bu durumda
            tuğumuzu konuşuyorduk. Yani aslında   mustaribiz. Yani biz, unutan bir türüz   yaralı ya da artık saf dışında kalmış
            her tarafımızda böyle geçmişin tıbbi   aynı zamanda. Geçmişteki benzer en   yaralı askerler de önemli hale geliyor.
            kurumları veya salgınlarını hatırlatan   yakın pandemi 1918 yılındaki İspan-  Çünkü ölüme sebebiyet verebilecek
            pek çok şey var. Böyle bir dönemin   yol gribi.  Aradan yüz yıl gibi kısa bir   durumları, ölüme sebebiyet vermeden
            hemen ardından da o son dersimiz   süre geçmesine rağmen insanların ve   kurtarmak da bir başarı. Yani asker-
            pratik olarak sahada idi. Daha sonra   dünyanın çoğu, COVID-19 pandemisi   lerin ölmesini engellemek için askeri
            da kapanma süreci ile beraber şunu   ile birlikte öğrendi böyle bir pandemi-  cerrahinin gelişmesi veya seyyar am-
            fark ettik; evet artık o uzak geçmişin   nin yaşandığını. Bir tür hafıza kaybı   bulans, sahra hastanelerinin oluşması,
            bugün de içerisindeyiz ve nereye   ya da bellek yitimi gibi “Aa, böyle bir   onları taşıyacak, bakımını yapacak
            doğru çıkacağı belirsiz bir ana tanıklık   pandemi mi varmış yüzyıl önce? O   kişilerin eğitilmesi ihtiyacı doğuyor.
            ediyoruz. ABD’li bir tıp tarihçisi   zaman ne yapılmış? Kapanmayı daha
            pandemiye tanıklık etmeyi sanki Tita-  uzun uygulayan yerlerde ölümler daha   ala kullanırız,
            nik’in batacağını bilen birinin onu bir   mı az olmuş? Maskeler işe yaramış   Htezkereci.
            kere daha yaşıyor ve çaresizce bakıyor   mı?” diye hemen geçmişe bakmaya   Tezkereci evet. Mesela ne diyoruz?
            olmasına benzetmişti. Ama ben o   başladık.                       Hasta “taburcu” oldu, yani tabura
            anlamda daha iyimser düşünüyorum;   algın hastalıklar Osmanlı zama-  döndü. Hatta hasta kaçarsa “firar”
            çünkü salgınlar aynı zamanda bir şe-  Snında da ciddi bir sorun. Sanırım   diyoruz. Bu salgın meselesinde ilk
            yin şafağı, bir şeyin değişiminin eşiği,   daha çok da kolera salgınları.   yapmaya çalıştığımız şeylerden biri
            tam hissedemediğimiz ama sezgisel                                 olan triyaj sistemi de askeri hekimlik-
            olarak bir şeylerin değişebileceğini   Osmanlı İmparatorluğu çok geniş   ten gelme.
            ve değişmesi gerektiğine dair bir tür   coğrafyaya yayılmış bir İmparatorluk   eticede gerçekten tıp tarihinin
            tarihsel kırılma anı gibi de hissederek   ve elbette irili ufaklı çok sayıda salgına   Nbize öğrettiği çok şeyler var. O
            yaşadık bu süreci.               tanıklık etmiş. Yani tifo, tifüs, sifilis,   açıdan mesela tarihe baktığımızda ve

                azı tarihçiler feodalizmin sonunu   sıtma, tüberküloz ve belki de daha   bugüne döndüğümüzde, o tecrübeler-
            Bgetirenin aslında Avrupa’daki veba   önemli olarak bazı kurumları ortaya   den biz ne öğrenebiliyoruz, nasıl bir
            salgını olduğunu, keza İspanyol sömür-  çıkartması ve merkezi bürokrasiyi   perspektif sunuyor bize?
            gecilerinin en büyük silahının eski kıta-  değiştirmesi açısından kolera. Çünkü
            dan yeni dünyaya taşıdıkları bulaşıcı   kolera, 19. yüzyılda Osmanlı Devle-  Aslında ilk tespit belki şu; geçmiş
            hastalıklar olduğunu, o sayede nüfusun   ti’nin merkezileşme, modernleşme   hiçbir zaman ve asla aynı şekilde
            büyük ölçüde kırımdan geçirdiklerini   çabalarının olduğu bir döneme denk   tekrar edemez. Tarih tekerrür etmez.
            ve Amerika’yı işgal ettiklerini söylüyor.   düşüyor. Tam da o dönemde kolera   Zaten ontolojik olarak tekrar edemez,
            Tarihte salgın hastalıklar toplumsal   bir tür turnusol kâğıdı işlevi görü-  çünkü aynı insanlar değildir, aynı
            yapıları nasıl etkiliyor?        yor. Devlet ilk defa modern anlamda   zaman değildir, dolayısıyla hiçbir şey
                                             sağlık alanını organize edip denet-  tarihte birebir aynısıyla tekrar edemez.
            Tarihi insanın sadece insanlarla ilişkisi   lemeye, biçimlendirmeye ve insan   Ama tekrar eden şey tarihin kendisi
            olarak değil, insanın insan olmayan   gücü yetiştirmeye çalışıyor. Örneğin,   değil ise tarihi inşa eden insanlar


                                                                                    TEMMUZ-AĞUSTOS 2021  hekim sözü  19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26