Page 27 - Hekim Sözü (Sayı 13) Ocak-Şubat 202
P. 27
DOSYA
liğini teminen 1,7 milyar TL ek bütçe nın tüm sağlık kurumlarında azaldığı; dan kaldırılması ile gerçek yoksulluk
desteği sağlandığını ifade etmiştir. ote yandan fatura tutarı bakımından envanterine de ulaşılamamaktadır. Bu
Bakan Selçuk, 17 Aralık 2020 tarihinde eksiye düşen kurumların iddia edil- durum artan yoksul ve muhtaç sayısı-
OHSAD tarafından düzenlenen “11. diği gibi özel hastaneler değil devlet nın üzerini örtmeye yönelik bir hamle
Sağlıkta Ortak Çözüm Toplantıları’na hastaneleri olduğu görülmektedir. olarak değerlendirilebilir.
video mesaj ile katılarak “COVID-19 Aksine özel sağlık kurumlarının fatura Bakan Selçuk, Bakanlığının bütçe
test, tedavi ve bakım hizmetleri için tutarları azalan hasta sayısı ile paralel görüşmelerinde yaptığı konuşmada
GSS kapsamında tüm bu ödemelerin olmayacak biçimde artmıştır. “Pandemi Sosyal Destek programıyla,
4,4 milyar liraya ulaştığını” açıklamış- Ülkemizde kullanılan aşıların tümü 6 milyondan fazla haneye 1.000’er
tır.
yurtdışında üretilmektedir. Sağlık Ba- TL nakdi destek sağlandığını’’ ifade
Türkiye’de sağlık hizmet alanının kanlığı’nın takviminde yer alan aşılar etmiştir. Ancak, resmi verilerde 2019
yaklaşık %70’i kamu, %30’u da özel kullanıma ücretsiz sunulmaktadır. yılı için sosyal yardımlardan fayda-
sektörden oluşmaktadır. Özel sağlık Ücretler vatandaşlardan alınan vergi- lanan toplam kayıtlı hane sayısı 3
sektöründe özellikle büyük hastane lerden oluşan genel bütçeden karşılan- milyon 209 bindir. Resmi verilerde
zincirlerinde önemli gelir kaynağı makta; GSS fonundan aşı ücreti için sosyal yardımlardan faydalanan kayıtlı
“sağlık turizmi”dir. Pandemi nedeniy- ödeme yapılmamaktadır. hane sayısı ile Bakan’ın açıkladığı
le yurtdışından gelen yabancı hasta Aşı tedarik konusunda Sağlık Bakanı hane sayıları arasında fark nereden
sayısının düşmesiyle bu başlıktaki ge- ve AKP Genel Başkanının açıklamala- kaynaklanmaktadır? Bütünleşik Sosyal
lirleri azalmıştır. Özel sağlık sektörü, rına bakılırsa aksamalar olmakta, bu Yardım Hizmetleri Bilgi Sistemine ka-
kamu hastanelerine gidemeyen elektif durum da aşı tereddütüne yol açmak- yıtlı hane ve kişi sayısı yayımlanmadı-
vakalara, COVID-19 tedavi süreçle- tadır. Aşı sürecinin, dağıtılamayan ğından dolayı durumun siyasi tercihe
rine, yoğun bakım ve test ücretlerine “5 adet maske” ve IBAN numarası göre sosyal yardım, mükerrer yardım
yoğunlaşarak düşen gelirlerini yeniden verilerek istenen PCR testi meselesine ya da pandemi döneminde muhtaç ve
sağlamaya yönelmişti. Zaten salgınla dönüşmemesini ümit etmekteyiz. yoksulluk kervanına yaklaşık 3 milyon
birlikte kamu hastanelerinin neredey- hanenin eklendiği yonünde taminlerde
se tamamı pandemi hastanesi ilan GERÇEK YOKSULLUK ENVAN- bulunmak mümkündür.
edilmiş ve başta operasyonlar olmak TERİNE ULAŞILAMAMAKTA- Sağlık hizmeti kamusal anlayışla
üzere hemen tüm işlemler ertelenmişti. DIR. yapılandırılmış bir sistemle sağlanma-
Bu durumda bu hastalar özel sağlık Sosyal yardımlar, yoksulluk içinde lıdır. İşçiler ve yoksulların ivedilikle
kuruluşlarına yönelmek durumunda olup temel ihtiyaçlarını karşılayama- desteklenmesi gereklidir. Türkiye’nin
kaldı. Pandemi döneminde OHSAD yan ve yaşamlarını en düşük düzeyde kaynakları bu destekler için yeterlidir.
Başkanı’nın “sürekli zarar ederek dahi sürdürmekte güçlük çeken kişi Nitelikli, kamusal kaynaklı sağlık
hasta bakamayız, COVID-19 hastası ve ailelere karşılıksız olarak sağlanan, hizmet sunumuna her zamankinden
kabul etmeyeceğiz” açıklaması, “CO- ayni ve nakdi olarak yapılan yardım- daha fazla gereksinim duyulan bu
ları kapsamaktadır. Kişilerin sosyal
VID-19 hastalarına devlet ve üniver- güvenliğini güvence altına almak ve olağan dışı dönemde, hastaları mağdur
site hastaneleri baksın, elektif vaka edecek uygulamalardan hızla vazgeçil-
ve işlemlere özel hastaneler baksın, sosyal güvenliğin önemli bir unsuru melidir. Sağlığı hak değil, gereksinim
olan sosyal yardımları yapmak devle-
hastalardan %200 ve ötesi ilave ücret tin sorumluluğundadır. 2015 yılından diye tanımlayarak, işi kişilerin sorum-
alınsın’’ şeklinde bir “iş bölümünün” sonra faaliyet raporunda Bütünle- luluğuna havale eden, dolayısıyla satın
SGK ile aralarında zimmen yapıldığını şik Sosyal Yardım Hizmetleri Bilgi alınması gereken bir hizmet olduğunu
düşündürttü.
Sistemine kayıtlı hane ve kişi sayısı ifade eden anlayışa karşı çıkıyoruz.
SGK 2020 Eylül Sağlık İstatistikleri yayımlanmamıştır. Türkiye sosyal Sağlık, herkesin parası kadar sahip
verilerine göre hasta müracaat sayıları- yardım istatistikleri bülteninin yayım- olabileceği bir hizmet değil, haktır!
Tablo: Sağlık Hizmeti Sunucusu Türüne Göre Analiz Bilgileri
2019-2020 (İlk 9 ay) Değişim Oranı
Sağlık Hizmeti Sunucusu Müracaat Sayısı Fatura Tutarı Müracaat Başına
(KDV Hariç) Ortalama Maliyet
Devlet 2. Basamak Sağlık Tesisleri -38,41 % -21,36 % 27,68 %
Devlet 3. Basamak Sağlık Tesisleri -31,75 % -1,56 % 44,22 %
Özel 2. Basamak Sağlık Tesisleri -16,31 % 14,79 % 37,16 %
Üniversite Sağlık Tesisleri -29,52 % 2,01 % 44,73 %
Kaynak: SGK Aylık İstatistik Bültenleri. Sağlık İstatistikleri 2020 Eylül
OCAK-ŞUBAT 2021 hekim sözü 25