Page 31 - Hekim Sözü (Sayı 19) Ocak-Şubat 2022
P. 31
DOSYA
üzere birçok ülkede tıbbi etik eğitimi etiği eğitimine ihtiyaçları olduğunu İstanbul Tabip Odası deneyimi
iyi klinik uygulama için gerekli olan göstermektedir. ülkemizde de hekimlerin tıbbi etik
temel bilgi ve becerilerin temel bir bile- eğitimine ihtiyacı olduğunu göster-
şeni olarak kabul edilerek tıp fakültesi Pedagojik yöntem olarak derslerden mektedir. Bu eğitim tıp fakültesinde,
müfredatlarına dahil edilmiştir. çok vaka temelli, küçük grup tartış- tercihan preklinik dönemde başlamalı,
malarının tercih edilmesi, etik yatak aile hekimliği ve asistanlıkta ve hatta
Tıp etiği eğitimi genel olarak öğren- başı turları ve fakülte tarafından rol ileri dönemlerde de meslek örgütleri
cilere (1) değerler ve etik çatışmalar modelleme de savunulmaktadır. Tıp yoluyla sürekliliği sağlanmalıdır.
hakkında bir farkındalık, (2) temel etiği eğitimini bitirmiş pratisyen
etik ilkeler, mesleki yükümlülükler ve hekimler üzerinde yapılan anketler, Son olarak İonna Kuçuradi’nin sözle-
yasalar hakkında bilgi ve (3) etik ilkeler uygulamanın etik boyutlarına yönelik riyle bitirmek istiyorum. “Bugün ‘etik’
ve çerçevelerin kullanımı yoluyla klinik ilgi, farkındalık ve anlayışın arttığını, adı altında karşımıza çıkan ahlâkların
akıl yürütme ve karar vermede pratik eğitimden sonra hekimlerde klinik ve ahlaklılık bildirgelerinin ya da “mes-
beceriler sağlamayı amaçlar. ikilemleri yönetmede tıp etiği dersleri- lek etiklerinin” de yaşamımızda önemli
nin avantaj sağladığına dair bir inanç bir yeri vardır; ama felsefî bilgiyle
Ne yazık ki, tıp fakültesinde kazanılan oluştuğunu göstermiştir. oluşturuldukları ve değerlendirildikleri
etik bilgisi içerik, kalite ve tutarlılık takdirde ve kendilerine özgü işlevleri
açısından değişkenlik göstermektedir. Resmi tıp etiği eğitiminin ayrıca sağlık bilindiği takdirde yaşamımızda yerleri
Yeni hekimlerin etik ikilemlerle başa profesyonellerinin etik sorunları eleş- vardır.
çıkma konusundaki güven ve yetkin- tirel bir şekilde analiz etme yetenek-
likleri de değişkendir. Bu nedenle, tıp lerini geliştirdiği gösterilmiştir. Bu Etik değer koruyarak yaşayabilmek
fakültesinin ötesinde sürekli ve pekişti- çalışmalar, meslek örgütleri ve toplum ve mesleğimizi etik değer koruyarak
rici tıbbi etik eğitimi vermek önemlidir. tarafından tanımlanan tıp etiği eğiti- yapabilmek için, normlardan ziyade
minin amaçlarının aslında ulaşılabilir etik değerin ve etik değerlerin felsefî
Çeşitli araştırmalar, birinci basamak- olduğuna ve bu amaçlara ulaşılmasının bilgisine dayanan felsefî bir eğitime
taki asistanlar ve pratisyen hekimlerin asistanlar ve doktorlar tarafından çok ihtiyaç vardır. Çünkü böyle bir eğitim,
etik konuların tanımlanması ve analizi- değerli olduğuna dair güçlü kanıtlar yüz yüze geldiğimiz durumlarda, insan
ne yönelik sistematik bir yaklaşımdan sunmaktadır. (Manson H, (2008; Va- onurunun nerede tehlikede olduğunu
yoksun olduklarını ve daha fazla tıp lentino M, Pavlica P, 2016).
gören bir göz kazanmamıza yardımcı
olabiliyor
Tablo 1. 2006-2015 yılları arasında İstanbul Tabip Odası Onur Kurulu tarafından en fazla ceza kararı
alınan on uzmanlık
Kişiler, normlara uygun davranmaya
Onur Kurulu 2006-2015 Ceza Dağılımı Toplam zorlanabilirler, ama etik değer korumayı
Pratisyen 138 istemeye ve koruyarak eylemde bu-
Kadın Hastalıkları ve Doğum 80 lunmaya zorlanamazlar. Buna karşılık,
Göz Hastalıkları 75 öyle eğitilebilirler ki, bazıları böyle bir
Genel Cerrahi 70 istemeyi edinebilir ve yaşamlarında -bu
İç Hastalıkları 59 arada da meslek yaşamlarında böyle ey-
lemlerde bulunabilmek için gerekli olan
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları 36
Beyin ve Sinir Cerrahisi 33 felsefî değer bilgisiyle donanabilir.”
Radyodiagnostik 28
Kulak Burun Boğaz (KBB) 26 KAYNAKÇA
Ortopedi ve Travmatoloji 24 Erdoğan, N. (2016) Tıbbi Uygulama Hataları İs-
tanbul Tabip Odası Deneyimi. Medikolegal açıdan
iyi hekimlik sempozyumu, İstanbul
KUÇURADİ İ (2003). ETİK VE “ETİKLER”.
Türkiye mühendislik haberleri. (1)423 7-9
Manson H. (2008). The need for medical ethics
education in family medicine training. Family
medicine, 40(9), 658–664.
Nortvedt P. (2006). Medical ethics manual: does it
serve its purpose?. Journal of medical ethics, 32(3),
159–160. https://doi.org/10.1136/jme.2005.012724
Valentino, M., & Pavlica, P. (2016). Medical
ethics. Journal of ultrasound, 19(1), 73–76. https://
doi.org/10.1007/s40477-015-0189-7
ZORLU. S.E (2016). İslam ve Osmanlı hukukuna
göre tıbbi müdahalenin hukuka uygunluk şartları
II. Türk Hukuku Tarihi Kongresi Bildirileri.
OCAK-ŞUBAT 2022 hekim sözü 29