Page 31 - Hekim Sözü (Sayı 19) Ocak-Şubat 2022
P. 31

DOSYA


            üzere birçok ülkede tıbbi etik eğitimi   etiği eğitimine ihtiyaçları olduğunu   İstanbul Tabip Odası deneyimi
            iyi klinik uygulama için gerekli olan   göstermektedir.           ülkemizde de hekimlerin tıbbi etik
            temel bilgi ve becerilerin temel bir bile-                        eğitimine ihtiyacı olduğunu göster-
            şeni olarak kabul edilerek tıp fakültesi   Pedagojik yöntem olarak derslerden   mektedir. Bu eğitim tıp fakültesinde,
            müfredatlarına dahil edilmiştir.   çok vaka temelli, küçük grup tartış-  tercihan preklinik dönemde başlamalı,
                                             malarının tercih edilmesi, etik yatak   aile hekimliği ve asistanlıkta ve hatta
            Tıp etiği eğitimi genel olarak öğren-  başı turları ve fakülte tarafından rol   ileri dönemlerde de meslek örgütleri
            cilere (1) değerler ve etik çatışmalar   modelleme de savunulmaktadır. Tıp   yoluyla sürekliliği sağlanmalıdır.
            hakkında bir farkındalık, (2) temel   etiği eğitimini bitirmiş pratisyen
            etik ilkeler, mesleki yükümlülükler ve   hekimler üzerinde yapılan anketler,   Son olarak İonna Kuçuradi’nin sözle-
            yasalar hakkında bilgi ve (3) etik ilkeler   uygulamanın etik boyutlarına yönelik   riyle bitirmek istiyorum. “Bugün ‘etik’
            ve çerçevelerin kullanımı yoluyla klinik   ilgi, farkındalık ve anlayışın arttığını,   adı altında karşımıza çıkan ahlâkların
            akıl yürütme ve karar vermede pratik   eğitimden sonra hekimlerde klinik   ve ahlaklılık bildirgelerinin ya da “mes-
            beceriler sağlamayı amaçlar.     ikilemleri yönetmede tıp etiği dersleri-  lek etiklerinin” de yaşamımızda önemli
                                             nin avantaj sağladığına dair bir inanç   bir yeri vardır; ama felsefî bilgiyle
            Ne yazık ki, tıp fakültesinde kazanılan   oluştuğunu göstermiştir.  oluşturuldukları ve değerlendirildikleri
            etik bilgisi içerik, kalite ve tutarlılık                         takdirde ve kendilerine özgü işlevleri
            açısından değişkenlik göstermektedir.   Resmi tıp etiği eğitiminin ayrıca sağlık   bilindiği takdirde yaşamımızda yerleri
            Yeni hekimlerin etik ikilemlerle başa   profesyonellerinin etik sorunları eleş-  vardır.
            çıkma konusundaki güven ve yetkin-  tirel bir şekilde analiz etme yetenek-
            likleri de değişkendir. Bu nedenle, tıp   lerini geliştirdiği gösterilmiştir. Bu   Etik değer koruyarak yaşayabilmek
            fakültesinin ötesinde sürekli ve pekişti-  çalışmalar, meslek örgütleri ve toplum   ve mesleğimizi etik değer koruyarak
            rici tıbbi etik eğitimi vermek önemlidir.  tarafından tanımlanan tıp etiği eğiti-  yapabilmek için, normlardan ziyade
                                             minin amaçlarının aslında ulaşılabilir   etik değerin ve etik değerlerin felsefî
            Çeşitli araştırmalar, birinci basamak-  olduğuna ve bu amaçlara ulaşılmasının   bilgisine dayanan felsefî bir eğitime
            taki asistanlar ve pratisyen hekimlerin   asistanlar ve doktorlar tarafından çok   ihtiyaç vardır. Çünkü böyle bir eğitim,
            etik konuların tanımlanması ve analizi-  değerli olduğuna dair güçlü kanıtlar   yüz yüze geldiğimiz durumlarda, insan
            ne yönelik sistematik bir yaklaşımdan   sunmaktadır. (Manson H, (2008; Va-  onurunun nerede tehlikede olduğunu
            yoksun olduklarını ve daha fazla tıp   lentino M, Pavlica P, 2016).
                                                                              gören bir göz kazanmamıza yardımcı
                                                                              olabiliyor
            Tablo 1. 2006-2015 yılları arasında İstanbul Tabip Odası Onur Kurulu tarafından en fazla ceza kararı
            alınan on uzmanlık
                                                                              Kişiler, normlara uygun davranmaya
             Onur Kurulu 2006-2015 Ceza Dağılımı                   Toplam     zorlanabilirler, ama etik değer korumayı
             Pratisyen                                             138        istemeye ve koruyarak eylemde bu-
             Kadın Hastalıkları ve Doğum                           80         lunmaya zorlanamazlar. Buna karşılık,
             Göz Hastalıkları                                      75         öyle eğitilebilirler ki, bazıları böyle bir
             Genel Cerrahi                                         70         istemeyi edinebilir ve yaşamlarında -bu
             İç Hastalıkları                                       59         arada da meslek yaşamlarında böyle ey-
                                                                              lemlerde bulunabilmek için gerekli olan
             Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları                         36
             Beyin ve Sinir Cerrahisi                              33         felsefî değer bilgisiyle donanabilir.”
             Radyodiagnostik                                       28
             Kulak Burun Boğaz (KBB)                               26         KAYNAKÇA
             Ortopedi ve Travmatoloji                              24         Erdoğan, N. (2016) Tıbbi Uygulama Hataları İs-
                                                                              tanbul Tabip Odası Deneyimi. Medikolegal açıdan
                                                                              iyi hekimlik sempozyumu, İstanbul
                                                                              KUÇURADİ İ (2003). ETİK VE “ETİKLER”.
                                                                              Türkiye mühendislik haberleri. (1)423 7-9
                                                                              Manson H. (2008). The need for medical ethics
                                                                              education in family medicine training. Family
                                                                              medicine, 40(9), 658–664.
                                                                              Nortvedt P. (2006). Medical ethics manual: does it
                                                                              serve its purpose?. Journal of medical ethics, 32(3),
                                                                              159–160. https://doi.org/10.1136/jme.2005.012724
                                                                              Valentino, M., & Pavlica, P. (2016). Medical
                                                                              ethics. Journal of ultrasound, 19(1), 73–76. https://
                                                                              doi.org/10.1007/s40477-015-0189-7
                                                                              ZORLU. S.E (2016). İslam ve Osmanlı hukukuna
                                                                              göre tıbbi müdahalenin hukuka uygunluk şartları
                                                                              II. Türk Hukuku Tarihi Kongresi Bildirileri.


                                                                                     OCAK-ŞUBAT 2022  hekim sözü  29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36