Page 29 - Hekim Sözü Sayı 4
P. 29

DERGİ


                                                                            Son 5-6 yıl içinde yapılan bazı araştıralar,
                                                                            TNSA verileri, Sağlık Bakanlığı ve WHO
                                                                            istatistiklerinden elde edilebilen veriler,
                                                                            bağışıklama, kadın sağlığı, bebek sağlığı
                                                                            vb. başlıklarda ileriye dönük olumsuz
                                                                            işaretleri gözler önüne sermektedir. Aşı
                                                                            reddi çok önemli boyutlara ulaşmıştır.
                                                                            Tam aşılı çocukların oranlarında 2008 ile
                                                                            karşılaştırıldığında 2013 yılında (%74,1)
                                                                            %8 düşüş gerçekleşmiştir (TNSA2014).
                                                                            2010 yılında 7’ye kadar düşen kızamık
                                                                            olgu sayısı 2013’te 7.405 doğrulanmış
                                         hizmetine dayalı sistem Aile Hekimliği   olgu ile büyük bir salgına yol açmıştır.
                                         Uzmanlık eğitimi için “saha” olarak   Salgın, takip eden yıllarda bilinen do-
                                         değerlendirilmemiştir.             ğallığında sönümlenmişken 2018’in ilk 9
            Bireyin sağlığı yaşa-                                           ayında 510 kızamık vakası DSÖ tarafın-
                                         AHU devam ederken geçiş dönemi kap-
            dığı çevre ve top-                                              dan rapor edilmiştir.
                                         samında SAHU (sözleşmeli aile hekimliği
            lumla bütündür.              uzmanlık eğitimi) tanımlanmıştır. Tüm   Bireyi ve toplumu ayıran Aile Hekimliği

            Bireye indirgenmiş           ülke hekimleri için erişebilirliği olmayan,   sisteminde Toplum Sağlığı hizmetleri
                                         içeriği hastane ve kliniğe göre değişen,   sunmak üzere planlanmış Toplum Sağlığı
            sağlık sistemleri            eğiticilerinin birinci basamak bilgi ve   Merkezlerinin bir türlü kurumsal kimliği
            gerçek bir birinci           deneyiminin olmadığı bu eğitim modeli;   oluşturulamamıştır. Toplum Sağlığı Mer-
                                         çalışma düzenini bozması, ücret düşüşü-
            basamak sağlık hiz-                                             kezleri/İlçe Sağlık Müdürlükleri toplum
                                         ne neden olması, fazladan iş yükü getir-  sağlığının bütünü için Aile Hekimliği
            meti sunumunda her           mesi, rotasyonlarda bağlı nüfusun ortada   hizmetleri ile koordine edilememiş, sis-
            zaman eksik kala-            kalması gibi çok sayıda sorun nedeniyle   tem entegrasyonu sağlanamamıştır. İlçe
                                         aile hekimlerince de tercih edilmemek-
            caktır.                      tedir. “En geç 2017’de herkes uzman   Müdürlüklerinde toplum sağlığı kadroları
                                         statüsünde olacak” diyen bakanlığın   yetersizdir, personel çok sık değişmekte,
                                                                            eğitimli ve deneyimli kadro oluşturula-
                                         denemeleri amacına ulaşmadığı gibi bu   madığı gibi oldukça çok sayıda geçici
                                         düzenlemelerle 30 yıl sonra bile herkes   görevlendirmeyle iş yükü arttırılmaktadır.
                                         uzman statüsünde olamayacaktır.
                                                                            Sağlık Bakanlığının sürekli ismi değişen
                                         Çağdaş örneklerinde olduğu üzere tüm   HASAM(Halk Sağlığı Merkezi), Sağlıklı
                                         birinci basamağı kapsayan alana özgün   Yaşam Merkezi, Sağlıklı Hayat Merkezi
                                         mesleki eğitim içeriği ve organizasyonu   vb. uygulamaları yaygın şekilde hayata
                                         Türk Tabipleri Birliği bünyesinde 1998   geçirilememiştir ve gerçek karşılığını
                                         yılında kurulan Genel Pratisyenlik Ensti-  bulmaktan uzaktır.
                                         tüsü tarafından tanımlanmış ve defalarca
                                         Sağlık Bakanlığına ve siyasi otoriteye   Açıkça görülmektedir ki bugünkü birinci
                                         sunulmuştur. (http://www.ttb.org.tr/  basamak sağlık örgütlenmesi nitelik ve
                                         kollar/gpe/)                       nicelik olarak kendisinden beklenilen
                                                                            hizmetleri etkili ve nitelikli bir şekilde
                                         Son 10 yılın sağlık istatistikleri incelen-  sunacak örgütsel olanak ve personel
                                         diğinde tüm kaynakların kullanımında   kapasitesine sahip değildir.
                                         2. Basamağın öncelenmekte olduğu gö-
                                         rülmektedir. Sağlıkta dönüşüm programı   Acilen birinci basamağı kalıcı olarak
                                         sonrası birinci basamakta çalışan hekim   geliştirebilecek bir yönelime girilmelidir.
                                         sayısı neredeyse yerinde sayarken uzman   Toplumsal eşitsizliklerin giderek derin-
                                         hekim sayısında %40’lık artış olmuştur.   leştiği ülkemizde sağlıktaki eşitsizliğin
                                         Tüm hemşirelerin sadece %7’si, ebelerin   artmaması, tıkanan 2. ve 3. basamak sağ-
                                         sadece %26’sı aile hekimliği birimlerinde   lık hizmetlerinin işlevselliğine kavuşması
                                         çalışmaktadır. Bu sayılarla nitelikli birinci   için birinci basamak sağlık hizmetinin
                                         basamak sağlık hizmeti sunmak olanak-  etkin, nitelikli, eşit, ücretsiz, ulaşılabilir,
                                         sızdır. Ülkemizde rutin sağlık hizmetleri-  kamusal,  ekibe dayalı ve bütüncül olarak
                                         ne ulaşamama nedeniyle acillere başvuru   verilmesinin önemi bir kez daha ortaya
                                         sayısı ülke nüfusundan fazladır.   çıkmıştır.


                                                                                    TEMMUZ-AĞUSTOS 2019  hekim sözü  27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34