Page 24 - Hekim Sözü Sayı 4
P. 24

DOSYA


            tamamen yitirdi. Aslında bu, planlı bir
            operasyonun yine planlanmış bir sonu-
            cuydu. Kamu çökertilecek, yerine özel
            sektör yerleşecekti. 1970’lerde başlayan
            ekonomik durgunluk-kriz sarmalı içinde
            diğer ülkelerde de aynı olay yaşandı.
            Kamu sağlık sistemi herkes tarafından
            eleştirilmeye, lanetlenmeye başlandı. İşte
            “alternatif tıp” denilen vaka bu şekilde
            ortaya sürüldü ve yaygınlaştı. Kamucu tıp
            sistemi bilimsel olanı ifade ederken, onun
            çürümesi bilimsel tıbba olan güvenin
            de sarsılmasına neden oldu. Bilimin sar-
            sıntıya uğradığı bu koşullarda bilim dışı
            akımlara alan açıldı. “Alternatif” ve “gele-
            neksel” gibi sıfatlar halkın sağlık hizmeti
            ihtiyacındaki açıkları istismar etmek için
            özel olarak kullanıldılar.
               Bu bilim dışı olguyu savunanlar,
            3  son zamanlarda, “alternatif” terimi
            yerine “geleneksel” ve “tamamlayıcı” gibi
            terimleri daha çok kullanıyorlar. Böylece
            “alternatif tıbbın” halkın içinden çıktığı,
            halkın çıkarlarını temsil ettiği, kapitalist
            tıp ortamında şekillenen toplum ve hasta
            ile tıp ve hekimler arasındaki yabancılaş-
            ma sorununu yaşamadığı ve daha amatör
            bir uğraş olduğu izlenimini vermeye
            çalışırlar: Modern tıp halka yabancı iken,
            “alternatif” olanı halkındır. Oysa gerçek
            bunun tam tersidir. Kapitalist üretim
            ilişkileri içinde bu alan da en az tıbbın
            kendisi kadar ticarileşmiş ve profesyonel-
            leşmiştir. Hiç kimse bu alanda ne kadar
            para döndüğünü tam olarak bilmiyor,      Louis Pasteur çalışırken. (Albert Edelfelt, 1885)
            ancak kimi tahminler bunu yıllık 100
            milyar dolar civarında belirliyor. Halkın
            sağlık konusundaki yetersizliklerinin istis-  bu operasyona meşruiyet kazandırmak
            marı “alternatif” alanda çok daha vahim   bakımından toplumsal bilinçte ideolojik
            boyutlarda yaşanıyor. Üstelik bilgiyi   ve siyasal bir dönüşüm gerçekleştirmeye
            halka mal etmenin yolu, bilimi ortadan   çalışıyor. Burjuvazinin karını maksimi-  Bu akım hükümet-
            kaldırmak ve yüzlerce yıl öncesinin   ze etmesini garantiye alacak dönüşüm
            sağlık uygulamalarına geri dönmek değil,   bilimin yıpratılması ve temel referanslar   lerden, sağlık bakan-
            bilimi piyasa ilişkilerinden kurtarmak   bakımından Aydınlanma çağı öncesine   lıklarından, serma-
            ve tam manasıyla kamusal garanti altına   dönüştür. Hatırlanacağı üzere Avrupa’da   ye çevrelerinden,
            almaktır.                           Aydınlanma çağı ekonomik reformlara
                                                eşlik edecek şekilde seküler bir yaşamın   üniversitelerin kimi
               Yukarıda saydığımız iki faktör   inşasıyla gerçekleşti. Bu kiliseye ve dini   kürsülerinden büyük
            4  “alternatif tıp” olgusunun ekonomik   yönetime karşı bir başkaldırıydı. Moder-
            nedenleridir. Ancak bunlar kadar önemli   nite Aydınlanma’nın akli ayağını inşa   destek alıyor. Nor-
            olan bir faktör de siyasi ve ideolojik   ederken, sekülerizm toplumsal ve laisizm   mal. Zira gericilik
            nitelikli olandır. Yukarıda da değindiği-  de siyasal ayaklarını oluşturdular. O
            miz gibi çağımız gericilik çağı. Bu çağda   dönemde bütün bu gelişmelere öncü-       çağındayız.
            burjuvazi bir yandan hakları halkın, işçi   lük eden sınıf, işçi sınıfının basıncıyla
            sınıfının elinden almak ve haklar alanını   burjuvazinin kendisiydi. Ancak bilimin,
            metalaştırmak istiyor, bir yandan da   sekülerizmin ve laisizmin toplumsallaş-

             22  hekim sözü TEMMUZ - AĞUSTOS 2019
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29