Page 28 - Hekim Sözü Sayı 4
P. 28

DERGİ


            ekonomik sebeplerdir. Her birim için
            başlangıç maliyeti ve idame maliyeti çok
            farklıdır. Zaman içinde ulaşılabildikleri
            nüfus birbirinden çok farklıdır. Devlet
            kamusal hizmet verme zorunluluğu gereği
            ihtiyaç duyulan sağlık kuruluşunun açıl-
            masını bireysel inisiyatiflere bırakmama-
            lıdır. Her kurumda ihtiyacı karşılayacak
            sayıda hekim ve sağlık çalışanı istihdam
            edilmelidir.
            Aile hekimliği sistemi ilerledikçe ücretlen-
            dirmedeki eşitsizlikler çok daha belirgin   Aile hekimleri birer taşeron gibi devlet
            şekilde ortaya çıkmaktadır. Aynı alanda   adına işçi/sekreter/ebe/hemşire/ATT
            çalışan hekimlerin birbirinden çok farklı   çalıştırmakta, devlet adına inşaat işlerini
            ücretler alması sistemin getirdiği bir   üstlenmekte ve diğer tüm işletme işlerini   Aile hekimliği siste-
            sonuçtur. Sıfır nüfuslu birim uygulaması   yürütmektedirler. Sistem bu şekliyle
            o bölge ve nüfusun iş yükü ve sorum-  sağlık hizmeti sunumu için mutlak gerekli   mi taşeron gibi işle-
            luluğunu ortaklaştırmamakta ve dolayı-  harcamalardan tasarruf etmeye açıktır   tilmektedir. Sağlık
            sıyla iyi hizmet için gerekli eşit dağılım   ve bu sağlık hizmeti sunumunda kabul   hizmeti sunumu için
            sağlanamamaktadır. Nüfus dağılımı kişi   edilemez bir durumdur. Kamusal birinci
            kaydetme/kaybetmeme ikileminde reka-  basamak sağlık hizmetinde ödeneğin yet-  mutlak gerekli har-
            bet ortamının dinamiklerine bırakılmıştır.   tiği kadar hizmet sunumu değil hizmetin   camalardan tasarruf
            Birinci Basamak hekimliği değerlidir. Bağ-  gerektirdiği kadar ödeneğin sağlanması
            lı kişi sayısıyla emeğin ölçüsü değerlen-  esastır.                        etmeye açıktır ve bu
            dirilemez. Ücret farklılığı ancak bilimsel                                 sağlık hizmeti sunu-
            birikim, eğitim birikimi vb. ölçütlerle   Birinci basamak hekimliği ayrı bir tıp   munda kabul edile-
            belirlenebilir. Tüm birinci basamak   disiplini olarak tanımlanmaktadır. Bu
            çalışanları iş yükünü ve sorumluluğu   tıp disiplininin diğer tüm uzmanlıklar   mez bir durumdur.
            eşit paylaşmalı ve emeğinin karşılığını   gibi alanına özgün bir mesleki eğitiminin
            fazlasıyla almalıdır. Yapılan araştırmalar   olması zorunludur. Alana özgün ortak
            performans/kişi başı/parça başı ödeme   mesleki eğitimin olmaması sağlık hizmeti
            sistemleri ile daha nitelikli bir sağlık   sunumuna yansımakta, öncelikle birinci
            hizmeti sunulamadığı gibi iyi hekimlik or-  basamak hekimliğinin statüsel olarak
            tamının da zedelendiğini göstermektedir.   tercih edilmemesi ve çalışanların ortak
                                                değerler üretememesinin ana sebebi ola-
            Bir başka sorun aile sağlığı merkezinin
            bulunduğu il, ilçe, semte göre büyük   rak karşımıza çıkmaktadır.
            farklılıklar gösteren kira miktarları, bina   Ülkemizde alanın uzmanlık eğitimi Aile
            alt yapısı, bina büyüklüğü, birim sayısı   Hekimliği Uzmanlığı adıyla 1984 yılında
            gibi nedenlerle oluşan gider kalemlerinin   başlamıştır. Üçüncü basamak hastane-
            çok farklı oluşudur. Bu da aile hekimli-  lerde, dönüşümlü klinik stajlar şeklinde
            ği sisteminin önemli eşitsizliklerinden   bireye yönelik sağlık anlayışına uygun
            birisidir.                          olarak düzenlenmiştir. O dönemin sağlık
                                                hizmeti kurumları olan sağlık ocaklarında
            Aile hekimliği sisteminde bugün her bir
            Aile Sağlığı Merkezinin istenildiği anda   aile hekimi uzmanı istihdam edilmemiş-
            kapısına kilit vurularak kapanmasının   tir. Bugün bile Aile Hekimi olarak çalışan
            önünde hiçbir engel yoktur. Çünkü ne   24 bin kadar hekimin sadece 1500 kadarı
            binaların çoğu ne de içindeki donanım   uzman aile hekimidir. Mesleki eğiti-
            Sağlık Bakanlığına aittir. Bu durum sağlık   min çağdaş örneklerinde olduğu üzere
            hizmeti sunumunun sürekliliği için önem-  “eğitimin en az yarısı sahada geçer”  şartı
            li eksiklerden birisidir.           Türkiye’de ancak 2010 yılında uzmanlık
                                                tüzüğüne eklenmiştir. 6. yılın sonunda
            Taşeron,“büyük bir işi yapmayı üstlenen   açılabilen eğitim ASM sayısı 5-6 sayısını
            bir üstenciden iş alan, işin herhangi bir   geçememiştir. Aile hekimliği sistemine
            bölümünü onun hesabına yapan ikinci,   geçilen yıl saha eğitiminin tanımlanma-
            küçük üstenci” olarak tanımlanmaktadır.   sı tesadüf değildir. Bölge tabanlı ekip

             26  hekim sözü TEMMUZ - AĞUSTOS 2019
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33