Page 13 - Hekim Sözü Sayı 4
P. 13

DOSYA


            ardından, Osmanlının son dönemlerin-  Dünya tarihinin bütünü düşünüldüğünde
            de başlayan modernleşmenin izinden   son derece yeni olan “modern tıp” kaba-
            gidilmiş, modern batı tıbbı üzerine kurulu   ca son iki yüz yılın ürünüdür, bu sürede
            sağlık sisteminde geleneksel uygulamalar   mikroorganizmalar keşfedilmiş, insan   Günümüzde gele-
            yasaklanmış, bu uygulamaları yapanlar   fizyolojisine dair pek çok bilgi üretilmiş,   neksel ve alternatif
            cezalandırılmıştır. Buna karşın, sülük,   genetik bilimi ortaya çıkmış, hastalıkların
            hacamat vb. geleneksel sağlık uygulama-  patofizyolojileri aydınlatılmış ve böylece   sağlık uygulamala-
            larının yasadışı olarak sürdüğü bilinmek-  pek çok tedavi ortaya çıkmıştır. Aynı   rını kullanan insan-
            tedir. Yaklaşık yüzyıl sonra, ortaya çıkan   zamanda teknolojideki gelişmeler pek çok
            Modern Türkiye ile tarihsel hesaplaşmada   hastalığın tanısında ve tedavisinde yeni   ların bir kısmı bu
            “Cumhuriyet’in yok ettikleri” arasında   olanaklar yaratmış, farmakoloji biliminin   çaresiz hastalardan
            “Osmanlı tıbbı” da sayılmaktadır. Bu   gelişmesiyle de toplumun hizmetine pek
            bağlamda geleneksel hekimliğin çeşitli alt   çok ilaç sunulmuştur. Tüm bunlar gü-  oluşmaktadır. Bu
            dallarına dair (kupa çekme, hacamat vb.)   nümüzde modern tıp olarak bir sistemin   arayışın piyasadaki
            sempozyumlar düzenlenmeye başlan-   oluşmasında önemli gelişmelerdir. Mo-
            mış, ülke yöneticilerinin himayeleriyle   dern tıbbın gelişmesi dünya üzerinde pek   karşılığı ise “umut
            açılışlar gerçekleşmiştir. Öyle ki haca-  çok hastalığın ve ölümlerin önlenmesi,   tacirliği” olarak
            matcı dernekleri, yıllar sonra kendilerine   ortalama yaşam süresinin artışı gibi ge-  özetlenebilir.
            itibarlarının iade edildiğine dair ifadeler   lişmeler yapsa da, modern tıbba yönelik
            ile yeniden sahneye çıkmıştır.      bazı eleştiriler yükselmiştir.
            Türkiye’nin politik islami çizgideki   Modern tıp sayesinde pek çok hastalı-
            mevcut iktidarının GATSU’yu bir sağlık   ğın erken tanısı ve tedavisinin olanaklı
            politikası olarak uygulamasının yanında,   hale gelmesi yanında toplumların yaşam
            bu uygulamaların toplumda karşılık bul-  koşullarındaki iyileşmeler ve toplumun
            ması da üzerinde durulması gereken diğer   bütününü kapsayan halk sağlığı hizmet-
            bir durumdu. Bir kesimin hacamata diğer   leri sayesinde toplumda hastalık ve ölüm-
            bir kesim homeopatiye yönelmesi sadece   lülük örüntüsü farklılaşmıştır. Buna göre,
            tercihlerin değiştiğini, ama toplumun   erken ölümlerin önlenmesiyle ortalama
            her kesiminin modern sağlık hizmetleri   yaşam süresi artmış, böylece bulaşıcı
            dışında, benzer arayışlarının olduğunu   olmayan hastalıklarda artış gözlenmiştir.
            göstermektedir.                     Buna giderek artan çevre kirliliğinin ve
                                                denetimsiz gıda endüstrisinin yarattığı
            Modern tıbbın insan bedenini ‘keşfedil-  sağlık sorunları (kanserler başta olmak
            mesi gereken bir evren’, hastalıkları ise   üzere) eklenmiştir.
            ‘çözülmesi gereken problemler’ olarak ele
            alması, en temel eleştiri noktası olmuş-  Bulaşıcı olmayan hastalıkların temel özel-
            tur. Bu eleştiriler, modern tıbbın insanın   likleri uzun sürmeleri hatta tam iyileşme
            zihin dünyasını dikkate almadığı, aynı   olanaklarının olmaması, yaşam kalitesini
            zamanda insanı yaşadığı çevre ve toplum-  bozmaları, bazılarının (özellikle kanser-
            dan kopuk, boşlukta bir yerde duran bir   ler) tam tedavisinin olmamasıdır. Bu da
            organizma olarak ele aldığı noktasında   hastaların, gerek sağaltım gerekse yaşam
            yoğunlaşmıştır. Oysa sağlık hizmetleri-  kalitesi açısından yeni arayışlara yönel-
            nin “bütüncül (holistik)” bir yaklaşımla   mesi bakımından önemlidir. Günümüzde
            sunulması, sadece bedensel sağlığı değil   geleneksel ve alternatif sağlık uygula-
            zihinsel ve sosyal iyilik halini de kapsa-  malarını kullanan insanların bir kısmı
            ması gerektiği Dünya Sağlık Örgütü’nün   bu çaresiz hastalardan oluşmaktadır. Bu
            anayasasında daha 1948 yılında kabul   arayışın piyasadaki karşılığı ise “umut
            edilmiştir. Toplumcu tıp yaklaşımıyla   tacirliği” olarak özetlenebilir.
            kurulacak sağlık sistemlerinin önemi
            genel olarak kabul görmesine karşın, bu   20. yüzyıl aynı zamanda, sağlık hizmet-
            ilkeler yalnızca bazı sağlık sistemlerinde   lerinin kurumsallaştığı, ülkelerin temel
            yaşama geçebilmiştir. Çünkü bu ilkelerin   ekonomik politik karakterlerine göre
            pek çok ülke tarafından kabul edildiği   sağlık sistemlerini örgütlediği bir dönem
            1978 yılındaki Dünya Sağlık Örgütü’nün   olmuştur. Örneğin ABD sağlık hizmet-
            Temel Sağlık Hizmetleri Konferansı’nın   lerinin tamamen özel sektörün elinde
            ardından küresel bir ekonomik kriz baş-  örgütlendiği bir örnek iken, Avrupa
            lamış ve  kapitalizm neoliberalizm olarak   ülkeleri sosyal devlet uygulamalarının da
            adlandırılan  yeni bir döneme girmiştir.   etkisiyle kamu eliyle örgütlenen sağlık


                                                                                    TEMMUZ-AĞUSTOS 2019  hekim sözü  11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18