Page 39 - Hekim Sözü (Sayı 19) Ocak-Şubat 2022
P. 39

ETİK


            yararı gerekçe gösterilerek çiğnenebi-  Yaşam hakkı diğer hakların gerçekleşe-  rekli olduğunu belirttiği ve yetkililerin
            leceği anlayışı, kişilik haklarını ihlal   bilmesinin olanağını sağlaması nede-  de bu hakikati reddetmediği açık oldu-
            edebilecek çok tehlikeli bir yaklaşım-  niyle tüm hak ve toplumsal yararların   ğuna göre, herhangi bir zorunlu uygu-
            dır. Bununla birlikte, duyarlı bireylerin   üstünde bir değerdir. Özgürlük, sosyal   lamaya gereksinim duyulmaması için,
            bağışıklanmasıyla toplum düzeyinde   hayatta diğer insanlara ve topluma   devletin öncelikle toplumun kültürel
            etkin ve güvenli koruma sağlanabilen   karşı sorumluluklar da içeren, sadece   değerlerini de göz önüne alarak halkı
            bulaşıcı hastalıklar özelinde, bir değer   serbestlik anlamına gelmeyen bir kav-  şeffaf ve doğru bilgilerle aydınlatması,
            olarak toplum yararı birey özerkliğinin   ramdır. Özgürlüğün bu niteliğini göz   insanların onam vereceği ve aşılama
            üzerinde ele alınması gerekliliktir.”   ardı etmek herkesin eşit bir şekilde   çalışmalarına gönüllü olarak katılacağı
            ifadesine yer verilmiştir. Konu “top-  özgürlüğe hakkı olduğu anlayışını hiçe   bir ortamı oluşturması beklenir.
            lumsal bağ içinde yer alan tüm üyeler   saymak anlamına gelecektir.  Bunun gerçekleştirilemediği durum-
            arasındaki ilişkinin esasını, birbiri-  Bu değerlendirme kapsamında yaşan-  da ise devlet, toplumsal bağışıklığın
            ne karşı sorumluluk oluşturur. Bu   makta olan salgın süreci ele alındığın-  sağlanması amacıyla gerekli normatif
            nedenle bireysel iyinin toplumun diğer   da öncelikle aşağıdaki soruların bilim-  düzenlemeleri yürürlüğe koymalıdır.
            kesimlerine zarar vereceği durumlarda,   sel yanıtlarını vermek gerekecektir:
            bireysel iyi, ‘zarar vermeyeceksin’ il-                           Devlet, aşıya herkesin ulaşımını sağla-
            kesi gereği bir yarar olarak görülemez.   Toplumsal yaşamın sürdürülmesi için   yacak düzenlemeleri yapmalıdır.
            Çünkü diğerlerini gözetmeyen bir   korunma gerekli midir?         Devlet aşıya ulaşma konusunda sıkıntı
            bireysel yarar, toplumsal bağı, toplum-  Var olan aşılar bu korumayı sağla-  çeken dezavantajlı gruplar için ek
            sal dayanışmayı zedeler” söylemiyle   makta mıdır? Aşıdan başka, aşı kadar   önlemler alarak özen ödevini yerine
            bireysel özerklik ve toplumsal yararın   etkili koruma yöntemleri söz konusu   getirmelidir.
            birlikte korunması ve bunun olanaklı   mudur?
            olduğu şeklinde temellendirilmiştir.                              Devlet, sürecin özerk ve bilimsel bir
                                             Salgının önlenmesi için aşı uygulama-  yapı tarafından sürekli ve düzenli
            Beden bütünlüğüne dokunulmaması   sıyla toplumsal bağışıklığın sağlanma-  olarak denetlenmesini, izlenmesini
            mutlak hak olarak kabul edilir. Ancak   sı mümkün müdür?          sağlamalı ve elde edilen bilimsel bilgi-
            toplumsal yarar ve toplum sağlığının                              lere göre oluşturulan öneriler doğrultu-
            korunması göz önüne alındığında,   Pandemi sürecinde aşı uygulanma-  sunda tutum almalıdır.
            aşı konusu sadece beden bütünlüğü   sının etkili ve güvenli bir mücadele
            üzerinden ele alınamaz. Aşı olunma-  aracı olduğu pek çok ülke deneyimiyle   Devlet aşılama çalışmalarının sonuç-
            ması durumunda diğer kişilerin de   bilimsel olarak kanıtlanmıştır. Bu   larını düzenli ve sürekli bir biçimde
            hasta olmasına, hatta yaşam hakkını   bağlamda aşı uygulanması pandemi-  değerlendirmeli, şeffaf bir biçimde
            kaybetmesine neden olunabildiği göz   nin kontrol altına alınması, hatta sona   paylaşmalıdır.
            önüne alındığında, meselenin sadece   erdirilmesi için bir gerekliliktir.  Devlet kitlesel aşı uygulamalarında
            aşı olmayı reddeden kişinin beden   SON SÖZ                       ortaya çıkabilecek aşı sonrası istenme-
            bütünlüğü ile sınırlı olmadığı görül-  Bu değerlendirmeler kapsamında   yen etkileri dikkatle izlemeli, zararların
            mektedir. Bireysel özgürlük kavra-  toplum sağlığının korunması ortak   tamamını ivedilikle karşılamalıdır.
            mının bireysel serbestlik anlamına   ilkesinin gereği olarak aşının zorunlu
            gelmediği unutulmamalıdır. Serbestlik   kılınması olanaklıdır. Öncelikle bu   Aşı olmayanların yaratacağı CO-
            kavramı öznenin “ben” olduğu özel   düzenleme açık, anlaşılabilir ve belli   VID-19 hastalık yükü, sağlık sistemi-
            alana dairdir. Bir işlev gerçekleştirdiği-  ölçütlere uygun bir yasal çerçeve ile   nin ve sağlık çalışanlarının üzerindeki
            miz anda serbestlik alanından çıkarak   yapılmalıdır. Burada aşı olmayanların   taşınamaz hale gelen ağırlığı daha da
            ortaklık alanına dahil oluruz ki, artık   Anayasada tanımlanan temel hak ve   artıracak ve sağlık hakkına erişimi güç-
            bu durumda ortaklık ilkeleri geçerlilik   özgürlüklerini ölçüsüz sınırlandırma-  leştirecektir. Tüm bilimsel bilgiye ve
            kazanır. Ortak alanda ise artık özne   yacak, hakkın özüne dokunmayacak   toplumu etkileyen olumsuz sonuçlara
            “herkes” olmuştur. Bu durumda bir   şekilde hak sınırlamalarına gidilmesi   karşın başkalarına zarar vereceğini
            arada yaşama bilinciyle kendimiz için   söz konusu olabilmektedir. Böylece   bilerek aşı olmaktan kaçınmak ahlaki
            istediğimiz her şeyi herkes için isteme   bireysel serbestlik kapsamında, beden   özne olma özelliğinin yitimidir.
            ilişkisinde, yani gerçekleştirdiğimiz ey-  bütünlüğü ve bireysel özerklik de   Bir arada yaşamanın yaptıklarımızın
            lemin başkaları için ne anlama geldiği   korunarak kişi ortak alana katılma-  başkaları için ne anlama geldiğini
            de düşünüldüğünde, özgürlük kavramı   mayı seçerek aşı olmama istemini de   düşünmeyi de gerektirdiği açıktır.
            dile getirilebilir. Kısaca özgürlük   gerçekleştirebilecektir.    Kişi serbestlik içinde aşı olmayarak
            serbestlikle değil ahlaki özne olma ile                           başkalarının da zarar görmesine neden
            ilintilidir. Salgın hastalık durumun-  Bu bağlamda TTB Etik Kurulu her-  oluyorsa, bu özgürlük kavramı kapsa-
            da geçerli ortaklık ilkesi “toplumsal   kesin sağlıklı yaşam hakkını sağlama   mında olmayacaktır. Sağlık hakkının
            yarar”dır ve bunun sağlanması için   ödevi olan devlete sorumluluklarını   sadece bireysel olarak kendimizin
            bilimsel verilerin doğrultusunda aşı   hatırlatmayı bir görev bilir:   değil, herkesin sağlığıyla ilintili olduğu
            uygulanması gerekmektedir.       Bilimin aşıların güvenli, etkili ve ge-  unutulmamalıdır.


                                                                                     OCAK-ŞUBAT 2022  hekim sözü  37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44