Page 45 - Hekim Sözü (Sayı 17) Eylül-Ekim 2021
P. 45

SİNEMA

             Metin Erksan ve Sevmek Zamanı





                                                     Fatih Adıbelli *




                    etin Erksan bir kısım eleştir-  çı şu şekildedir:         teleyip dudak bükmüşlerdir. Kimi-
                    menler tarafından görülme-  • “jean luc godard sait faik’i okuyup   lerine göre ise muhteşem bir hikâye
            Mmiş olmasına rağmen bazı-       bir film çekmeye soyunsaydı “sevmek   olarak değerlendirilmiştir. Değerlen-
            ları tarafından Türk Sinemasının Lütfi   zamanı”nı çekerdi”,      dirme nereden baktığınıza bağlı olarak
            Akad ve Yılmaz Güney ile beraber                                  değişebilir elbette.
            üç önemli yönetmeninden biri olarak   •  “Ben seni değil fotoğrafını seviyo-  Filmin kötü âşık karakterini canlan-
            gösterilmiştir. Bu yönetmenlerin en   rum” repliğinin tekrara girdiği film  dıran kişi o yıllarda Mimar Sinan
            önemli ortak özellikleri  ulusal nitelik-  • Filmin esas oğlanı Halil “Kürk   Üniversitesi öğrencisi olan Süleyman
            te evrensel filmler çekmiş olmalarıdır.
                                             Mantolu Madonna daki Raif bey ‘in   Saim Tekcan’dır. Yurdumuzun önemli
            Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi   reerkarnatif hali” gibidir.     ressamlarından biri olan Tekcan,
            bölümü mezunu olan Erksan, Halide   • Az konuşma, çok yağmur, çok de-  İstanbul Grafik Sanatlar Müzesi’nin
            Edip’ten özel olarak Shakespeare   niz, çok siyah, çok beyaz      kurucusu ve öğretim üyesidir.
            dersleri almıştır, belki de bu alt yapı                           Filmin en önemli eksiğinin başrol
            nedeniyle Hamlet‘i dünya tarihinde ilk   Adada duvarlarını boyadığı bir evin   oyuncusu Müşfik Kenter’in kendi
            kez “kadın” haline getirerek “Kadın   salonunda asılı fotoğraftaki kadına   sesinin kullanılmamış olması olduğu
            Hamlet“i çekmiştir.              âşık olan boyacı Halil’in (Müşfik Ken-
                                             ter) ve resmin sahibi Meral’in (Sema   iddia edilir. Kenter’in kendisi de bu
            1952’de senaryosunu Bedri Rahmi   Özcan) öyküsü anlatılır. Meral bu   durumdan hoşnut olmadığını bir söy-
            Eyüboğlu’nun yazdığı “Karanlık Dün-  durumu öğrenince şaşırıp ‘hala var mı   leşisinde
            ya/Âşık Veysel’in Hayatı” ilk çektiği   böyle aşklar’ der.        belirt-
            filmdir. Bu film belgesel olmasına                                miştir.
            rağmen Türk sinemasının tamamı   “Sevmek zamanı” konusu tasavvufta,   “Klişe-
            sansüre uğrayan ilk filmidir. Nedeni   divan edebiyatında işlenilen “suret-i   ler”den
            ise Türkiye’nin kötü tanıtılmasıdır.  aşk”ı ele alır. Doğulu bir hikâyede
                                             batılı anlatımların, doğu ve batı müzik   sıkılan
            1964’de çekilen “Susuz Yaz” ise yine   formlarıyla desteklenir.   seyirciler
            aynı nedenlerle sansüre uğrar ve   Büyükada, İstanbul,            için
            bu filmin yurt dışında gösterilmesi   udi bir derviş, dalgalı     Sevmek
            memleketin itibarına zarar vereceği   deniz, sandal, silah        Zamanı
            gerekçesi ile uygun bulunmaz. Erksan   ve gelinlikle dolu         iyi bir
            bir rivayete göre filmi kaçak olarak   imgeler cümbüşü ile        seçe-
            yurtdışına götürür ve film Berlin Altın   dolu bir şölen. Di-     nek.
            Ayı ödülünü kazanır. Bu Türk Sinema-  yaloglar az, kamera
            sının Uluslararası ilk ödülüdür.
                                             açıları muhteşem.
            Erksan, “Sevmek                  Kimi eleştirmenler
            Zamanı” filmini                  Sevmek Zama-
            bitirebilmek için                nı’nda anlatılan
            kendi evindeki                   hikâyeyi anormal
            eşyaları satmıştır.              bir adamın anormal
            IMDb* puanı 8,4                      davranışı ola-
            olan bu film, Türk                    rak ni-
            Sineması’nın en
            önemli filmlerinden
            biri olmasına rağmen
            ticari gösterime yani
            sinemalarda gösteri-
            me girmemiştir.

            Ekşisözlük’te film
            için yapılan yo-
            rumlardan
            birka-

            *  Aile Hekimliği uzmanı, İTO Denetleme Kurulu üyesi.


                                                                                     EYLÜL-EKİM 2021  hekim sözü  43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50