Page 45 - Hekim Sözü (Sayı 17) Eylül-Ekim 2021
P. 45
SİNEMA
Metin Erksan ve Sevmek Zamanı
Fatih Adıbelli *
etin Erksan bir kısım eleştir- çı şu şekildedir: teleyip dudak bükmüşlerdir. Kimi-
menler tarafından görülme- • “jean luc godard sait faik’i okuyup lerine göre ise muhteşem bir hikâye
Mmiş olmasına rağmen bazı- bir film çekmeye soyunsaydı “sevmek olarak değerlendirilmiştir. Değerlen-
ları tarafından Türk Sinemasının Lütfi zamanı”nı çekerdi”, dirme nereden baktığınıza bağlı olarak
Akad ve Yılmaz Güney ile beraber değişebilir elbette.
üç önemli yönetmeninden biri olarak • “Ben seni değil fotoğrafını seviyo- Filmin kötü âşık karakterini canlan-
gösterilmiştir. Bu yönetmenlerin en rum” repliğinin tekrara girdiği film dıran kişi o yıllarda Mimar Sinan
önemli ortak özellikleri ulusal nitelik- • Filmin esas oğlanı Halil “Kürk Üniversitesi öğrencisi olan Süleyman
te evrensel filmler çekmiş olmalarıdır.
Mantolu Madonna daki Raif bey ‘in Saim Tekcan’dır. Yurdumuzun önemli
Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi reerkarnatif hali” gibidir. ressamlarından biri olan Tekcan,
bölümü mezunu olan Erksan, Halide • Az konuşma, çok yağmur, çok de- İstanbul Grafik Sanatlar Müzesi’nin
Edip’ten özel olarak Shakespeare niz, çok siyah, çok beyaz kurucusu ve öğretim üyesidir.
dersleri almıştır, belki de bu alt yapı Filmin en önemli eksiğinin başrol
nedeniyle Hamlet‘i dünya tarihinde ilk Adada duvarlarını boyadığı bir evin oyuncusu Müşfik Kenter’in kendi
kez “kadın” haline getirerek “Kadın salonunda asılı fotoğraftaki kadına sesinin kullanılmamış olması olduğu
Hamlet“i çekmiştir. âşık olan boyacı Halil’in (Müşfik Ken-
ter) ve resmin sahibi Meral’in (Sema iddia edilir. Kenter’in kendisi de bu
1952’de senaryosunu Bedri Rahmi Özcan) öyküsü anlatılır. Meral bu durumdan hoşnut olmadığını bir söy-
Eyüboğlu’nun yazdığı “Karanlık Dün- durumu öğrenince şaşırıp ‘hala var mı leşisinde
ya/Âşık Veysel’in Hayatı” ilk çektiği böyle aşklar’ der. belirt-
filmdir. Bu film belgesel olmasına miştir.
rağmen Türk sinemasının tamamı “Sevmek zamanı” konusu tasavvufta, “Klişe-
sansüre uğrayan ilk filmidir. Nedeni divan edebiyatında işlenilen “suret-i ler”den
ise Türkiye’nin kötü tanıtılmasıdır. aşk”ı ele alır. Doğulu bir hikâyede
batılı anlatımların, doğu ve batı müzik sıkılan
1964’de çekilen “Susuz Yaz” ise yine formlarıyla desteklenir. seyirciler
aynı nedenlerle sansüre uğrar ve Büyükada, İstanbul, için
bu filmin yurt dışında gösterilmesi udi bir derviş, dalgalı Sevmek
memleketin itibarına zarar vereceği deniz, sandal, silah Zamanı
gerekçesi ile uygun bulunmaz. Erksan ve gelinlikle dolu iyi bir
bir rivayete göre filmi kaçak olarak imgeler cümbüşü ile seçe-
yurtdışına götürür ve film Berlin Altın dolu bir şölen. Di- nek.
Ayı ödülünü kazanır. Bu Türk Sinema- yaloglar az, kamera
sının Uluslararası ilk ödülüdür.
açıları muhteşem.
Erksan, “Sevmek Kimi eleştirmenler
Zamanı” filmini Sevmek Zama-
bitirebilmek için nı’nda anlatılan
kendi evindeki hikâyeyi anormal
eşyaları satmıştır. bir adamın anormal
IMDb* puanı 8,4 davranışı ola-
olan bu film, Türk rak ni-
Sineması’nın en
önemli filmlerinden
biri olmasına rağmen
ticari gösterime yani
sinemalarda gösteri-
me girmemiştir.
Ekşisözlük’te film
için yapılan yo-
rumlardan
birka-
* Aile Hekimliği uzmanı, İTO Denetleme Kurulu üyesi.
EYLÜL-EKİM 2021 hekim sözü 43