Page 26 - Hekim Sözü Sayı: 3
P. 26
DOSYA
versite hastanelerinin önüne, birlikte üniversiteye bağlanmasıyla birlikte hız
kullanım protokolleri ile Sağlık Bakanlı- kesti. Şehir hastanelerinin birden çok tıp
ğı’na bağlanma seçeneği konulmaktadır. fakültesi ile birlikte kullanım protokolü
Üniversite hastane- 2012’de çıkartılan bir yasaya göre, 750 imzalamasının önünü açan son yasal
lerinde, performansa bin nüfusa kadar olan yerlerde üniversite düzenlemeyle ise, bu sürecin yeniden
hastaneleri ile Sağlık Bakanlığı’na bağlı canlandırılacağının işareti verilmiş oldu.
dayalı geri ödeme eğitim ve araştırma hastaneleri birlikte
üzerine kurulu dö- kullanım protokolü yapmak zorundadır. SONUÇ OLARAK
750 bin nüfusun üstünde olan yerlerde Üniversite hastaneleri, özellikle de tanı ve
ner sermayeli sağlık de üniversiteler isterlerse bu protokolü tedavisi güç, karmaşık ve ağır hastalara
işletmesi modeli yapabilmektedir. Şu ana kadar Marmara yönelen bir sağlık hizmetinin verildiği,
Üniversitesi de dahil olmak üzere 18 tıp ve uzmanlık eğitiminin ve araştırma-
terkedilerek, genel üniversite, Sağlık Bakanlığı hastaneleriyle nın yapıldığı sağlık kurumlarıdır. Eğitim,
bütçeden destek- protokol yapmış bulunuyor. Burada fi- araştırma ve hizmetin iç içe yürütülmesi
nansal açıdan zor durumda olan üniver- gereken üniversite hastaneleri, perfor-
lenen bir sisteme site hastanelerine verilen mesaj şudur: mans sisteminin uygulanmasıyla birlikte
geçilmelidir. Kendinizi idare edemiyorsunuz; bu daha çok hasta daha çok işlem anlayışıy-
protokolü yapar da bize bağlanırsanız, la kâr getirici işletmeler olarak görülüp
borçlarınızdan kurtulursunuz. piyasa yönelimli hizmet anlayışıyla
yönetilmeye başlanmıştır.
Protokol yapılması, başhekimin Sağ-
lık Bakanlığı tarafından atanması ve Üniversite hastaneleri, tümüyle SGK geri
üniversite hastanesinin Sağlık Bakanlığı ödemelerine bağlı olan döner sermaye
mevzuatına göre yönetilmesi demektir. gelirleri giderlerinin çok altında kaldığı
Üniversitenin protokol yaptığı hastane için, borç yükünden kurtulamamakta
eğitim-araştırma hastanesi olduğu gibi, ve borçlanma miktarının giderek artma-
devlet hastanesi de olabiliyor. Bir farkla, sıyla da iflasa sürüklenmektedir. Eğitim
devlet hastanesi, protokol yapılmadan ve araştırmaya öncelik vermesi, zor ve
önce, yasaya uyması için kağıt üstünde karmaşık vakalara nitelikli sağlık hizmeti
eğitim ve araştırma hastanesine dönüş- sunması beklenen üniversite hastanele-
türülüyor. Bir gecede devlet hastanesinin rine devlet bütçesinden yeterli desteğin
ismi eğitim ve araştırma hastanesine sağlanmaması, üniversite hastanelerinin
çevrilip üniversite ile protokol yapılıyor; ekonomik açıdan iflasa sürüklenmelerinin
böylece devlet hastanesi aynı altyapı ve en önemli nedenidir. Üniversite hastane-
insan gücüyle üniversite hastanesi konu- lerinde, performansa dayalı geri ödeme
muna geçiyor ve tıp ve uzmanlık eğitimi üzerine kurulu döner sermayeli sağlık
vermeye başlıyor. Bu model son yıllarda işletmesi modeli terkedilerek, eğitim
çokca uygulandı; halâ da uygulanıyor. ve araştırmaya öncelik verilen, nitelikli
Ancak bu uygulama, Sağlık Bilimleri sağlık hizmeti sunumunun temel alındığı,
Üniversitesi’nin açılmasıyla ve eğitim ve genel bütçeden desteklenen bir sisteme
araştırma hastanelerinin protokollerle bu geçilmelidir.
Tıp fakültelerinde öğretim üyelerinin;
öğretmeye ve araştırma yapmaya yeterli
vakit ve olanak bulabilecekleri, eğitici
yönlerinin klinisyen özelliklerinin geri-
sinde kalmayacağı, hekimliği performans
puanları üzerinden yapmayacakları,
şehir hastaneleri ya da özel hastanelerde
değil tıp fakültelerinde öğrencileriyle iç
içe olacakları, iyileştirilmiş, emekliliğe
yansıyacak bir ücretlendirme ile güven-
celi olarak çalışabilecekleri bir akademik
ortam yaratılmalıdır.
Tıp fakülteleri, hastaneleri ile birlikte, eği-
tim ve araştırmaya ağırlık verilen, bilim
üreten, akademik nitelikleri yüksek, ileri
düzeyde tıp eğitimi ile öğrencilerini ge-
leceğe en iyi şekilde hazırlayan, nitelikli
sağlık hizmeti ile eğitimin iç içe verildiği
kurumlar olmalıdır.
24 hekim sözü MAYIS-HAZİRAN 2019