Page 12 - Hekim Sözü Sayı: 6
P. 12
odamIZDAN
Şiddetsiz bir sağlık ortamı için
5 ACİL TEDBİR
Türk Tabipleri Birliği
Başta TTB’nin hazırladığı Sağlıkta Şiddet Yasa Tasarısı olmak üzere Şiddetsiz Bir
Sağlık Ortamı İçin 5 Acil Tedbir hızla hayata geçirilmelidir. Bu tedbirler hayata
geçirilinceye, sağlıkta şiddet son buluncaya kadar mücadele etmeye kararlıyız.
TTB’NİN HAZIRLADIĞI SAĞLIKTA ŞİDDET vi için yeterli süre ayıramamakta; bu durum hasta-hekim
1YASA TASARISI HIZLA YASALAŞTIRILSIN ilişkisini fevkalade bozmakta, sonuçta da hekime yönelik
Şiddeti uygulayan kişilerin cezalandırılmayacakları ya da şiddet olarak geri dönmektedir. Poliklinik muayene rande-
önemsenecek bir yaptırımla karşılaşmayacakları düşüncesi vuları hekimlerin hastalarıyla sağlıklı iletişim kurabileceği,
sağlık çalışanlarına yönelik şiddeti artıran unsurların önde yeterince ilgilenebileceği ve nitelikli hizmet verebileceği
gelenlerindendir. Sağlık çalışanlarına yönelik şiddet suçla- şekilde düzenlenmelidir.
rının mutlaka cezalandırılacağı düşüncesinin oluşturulması
ACİL SERVİSLERDE SADECE
önleyicilik açısından önemli bir adım olacaktır. Bunun için 4
yeni bir düzenleme yapılmasına acil ihtiyaç vardır. Konuyla ACİL HASTALARA HİZMET VERİLSİN
ilgili olarak Türk Tabipleri Birliği’nin (TTB) hazırladığı, Türkiye, acil servislere yıllık başvuru sayısının ülke toplam
sağlıkta şiddet uygulayan saldırganların cezalarını arttırma- nüfusunun üzerinde olduğu “nadide” bir sağlık sistemine
yı öngören düzenleme hızla yasalaştırılmalıdır. sahiptir. Acil servislere yapılan acil olmayan başvurular
hem acil hastaların tedavisini ciddi ölçüde
2 aksatmakta hem de yol açtığı yığılmalar
6331 SAYILI İŞ SAĞLIĞI
VE GÜVENLİĞİ KANUNU
ETKİN OLARAK UYGULANSIN nedeniyle acil servisleri şiddetin sıklıkla
yaşandığı ortamlar haline getirmekte-
TTB’nin girişimleriyle sağlıkta dir. Acil servisler hızla sadece acil
şiddet 6331 Sayılı İş Sağlığı ve hastalara hizmet verecek şekilde
Güvenliği Yasası çerçevesinde düzenlenmelidir.
“iş kazası” olarak değerlendiril-
mekte, ancak uygulamada bu 5
BİRİNCİ BASAMAK
değerlendirmenin gereği yerine SAĞLIK HİZMETLERİ
getirilmemektedir. 6331 Sayılı GÜÇLENDİRİLSİN,
Yasa, sağlıkta şiddet olaylarında SEVK ZİNCİRİ
sağlık kurumları yöneticilerinin so- UYGULAMASINA GEÇİLSİN.
rumluluğunu da kapsayacak şekilde Dünyada sevk zincirinin uygu-
etkin olarak uygulanmalıdır. Ulusla- landığı, iyi yapılandırılmış bir sağlık
rarası Çalışma Örgütü (ILO) tarafından sistemlerinde hastalıkların % 90’ı birinci
kabul edilmiş olan “İşyerinde Şiddet ve Tacizle basamak sağlık kurumlarında tedavi edilebilmek-
Mücadele Sözleşmesi” TBMM’de ivedilikle onaylanmalıdır.
tedir. Türkiye’de ise yıllık toplam hasta müracaatlarının %
3 33’ü birinci basamak, % 67’si ikinci ve üçüncü basamak
MUAYENE RANDEVULARI
sağlık kurumlarına yapılmaktadır. Bu durum hastanelerde
HASTAYA YETERLİ SÜRE AYRILACAK
ŞEKİLDE DÜZENLENSİN büyük yığılmalar yol açmakta ve aynı zamanda şiddet için
Sağlıkta şiddete zemin hazırlayan etmenlerin başında gelen zemin oluşturmaktadır. Birinci basamak sağlık hizmetleri,
nedenlerden biri sağlıkta kışkırtılmış talep sonucu oluşan hekimlerin çalışma koşulları ve özlük hakları iyileştirile-
polikliniklerdeki olağanüstü yığılmalardır. Beş dakikada bir rek güçlendirilmeli ve ardından sevk zinciri uygulamasına
hasta bakmaya zorlanan hekimler muayene, teşhis ve teda- geçilmelidir.
10 hekim sözü OCAK-ŞUBAT 2020