Aile Hekimlerine, Sağlık Ocaklarının Demirbaşlarını Satmak İçin Yapılacak İhale Derhal İptal Edilmelidir


  • Ekim 02, 2011
  • 3811

İstanbul İl Sağlık Müdürlüğünün, birinci basamak sağlık kuruluşlarında bulunan döner sermaye bütçesine kayıtlı ihtiyaç fazlası demirbaş malların satış ihale ilanı, 28 Eylül 2011 tarihinde tebliğ edilmeye başlandı. 

İstanbul İli Aile Hekimliği Pilot Uygulama Geçiş Dönemi Uygulama Yönergesi’nin 13. maddesinde;

a) Aile Hekimleri isterlerse halen sağlık kurumlarında kullanılan demirbaş malzemeleri kira bedeli karşılığında kullanabileceklerdir. ASM’lerde eksik olan malzemeler Sağlık Müdürlüğünce, karşılanabildiği kadar, Aile Hekimlerine kiralanabilecektir. Kira bedelleri ilgili mevzuat hükümlerince malzemenin ortalama ömrüne (amortisman süresi), alınış maliyetine ve/veya mevcut kullanım süresine göre Defterdarlık (Milli Emlak Müdürlüğü) tarafından belirlenecektir. Bu malzemelere ait kira bedelleri mal sahiplerince (Defterdarlık, döner sermaye saymanlığı ile varsa belediyeler) tahsil edilecektir. Bunlara ait usul ve esaslar malzemelere ait kira sözleşmelerinde belirlenecektir.

b) TSM’ler, demirbaş malzemelerinin aile hekimlerince kullanılması talep edilenlerini Aile Hekimleri ile beraber tespit eder ve kullanılmayacak olan malzemeleri kurumlardan belirleyeceği uygun bir zamanda alır. Kullanılmayacak olan malzemelerden geçmişe dönük kira bedeli alınmaz. Kullanılan malzemelerin kira başlangıç tarihi Aile Hekiminin sözleşme başlangıç tarihidir. Aile Hekimliği uygulama başlangıç tarihinden itibaren ASM’ lerdeki malzemelerin korunup kollanmasından ASM’ deki tüm personel sorumludur.

c) Aile Hekimliği birimini tercih etmiş, 30.10.2010 tarihinden geçerli Aile Hekimliği Hizmet sözleşmesi imzalamış, hekimlerin seçtikleri Aile Sağlığı Merkezlerindeki kamuya ait demirbaş malzemeleri aynı Aile Sağlığı Merkezinde çalışacak diğer aile hekimleri ile ortak olarak kiralama hakkı bulunmaktadır.

Görüldüğü gibi sağlık kurumlarında kullanılan demirbaş malzemenin aile hekimlerine kiralanmasına ilişkin hüküm bulunmakta, ancak satımından söz edilmemektedir.

Ancak bir yanlış anlama olmaması için belirtelim ki; 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu belli şartlar dahilinde idarelere alım satım yetkisi vermektedir. Dolayısıyla bu ihale, aile hekimliği mevzuatında doğrudan düzenlenmemiş olsa dahi, genel düzenlemelere yani Kamu İhale Kanunu’na göre yapılabilir. Nitekim diğer illerde de benzer uygulamaların yapıldığı öğrenilmiştir. 

Diğer yandan aile hekimlerinin “kamu çalışanı” olduğunu ifade eden Sağlık Bakanlığı; bir kez daha samimi olmadığını gösterdi; tıpkı Zorunlu Mesleki Sorumluluk Sigortasının tamamını aile hekimine ödetmek, yanlarında çalışan sağlık personelinin “işvereni” yapmak, tıpkı muayenehanesi olan bir hekim gibi vergi açılışı yapmaya zorlamak, aile hekimliği biriminde kiracı olmaya zorlamak…örneklerinde olduğu gibi.  

Bir kez daha, kamu yararına uygun olmayan bir işlem yapılmakta (Sağlık ocaklarına, yani kamuya ait olan ve döner sermaye gelirleriyle elde edilmiş demirbaş, aile hekimlerine ihale yoluyla satılmakta) ve böylece Bakanlığın algısında aile hekimlerinin hukuki statüsü ve konumunun ne olduğu da, bir kez daha, gözler önüne serilmektedir.

İstanbul Tabip Odası, öteden bu yana aile hekimliği hizmetinin bir kamu hizmeti olduğunu, bu hizmetin kamu çalışanları tarafından, kamu güvencesi ile ve kamu kuruluşlarında yerine getirilmesi gerektiğini ifade etmektedir.

Yaptığı açıklamalarla meslek örgütümüz ile aile hekimlerin karşı karşıya getiren/getirmeye çalışan, zaten aile hekimliği konusundaki uygulamaları ile açıklamaları çelişen Sağlık Bakanlığı’nı tutarlı olmaya ve ihaleyi derhal iptal etmeye çağırıyoruz.

İstanbul Tabip Odası
Yönetim Kurulu


Bu HABERİ Paylaş!