"Tam Gün'de Son Durum Ve Ne Yapmalı


  • Ağustos 27, 2010
  • 1743

Sayın Meslektaşımız,

Hükümet ve Sağlık Bakanlığı’nın “Ben yaparım olur” mantığı ile yürütmeye çalıştığı gayrı yasal düzenlemeler yargıdan dönmektedir.

Sağlıkta Dönüşüm Programı kapsamında gündeme getirilen düzenleme ve uygulamalar Sağlık Bakanı’nın iddia ettiği gibi yalnızca bir kısım hekimi değil tüm hekimleri ve toplumu ilgilendirmektedir. Türk Tabipleri Birliği ve İstanbul Tabip Odası olarak yaptığımız tüm uyarılara ve getirdiğimiz eleştirilere rağmen Sağlık Bakanlığı’nın ısrarcı olduğu düzenlemelerin sağlık alanında yarattığı, yaratmakta olduğu tahribat ve olumsuzluklar her geçen gün biraz daha kendisini göstermektedir.

Bu durumun yakıcı bir örneği Tam Gün Yasası konusunda yaşanan süreç olmuştur. Söz konusu yasa daha yürürlüğe girmediği halde hekimlerde yoğun mağduriyetlere, soru işaretlerine yol açmıştır, açmaya devam etmektedir. Anayasa Mahkemesi Tam Gün Yasası’nın kimi maddelerini iptal etmiş olsa da tartışılması ve düzeltilmesi gereken hususlar, cevaplanması gereken noktalar bulunmaktadır.

Bu nedenle Tam Gün Yasası’nda gelinen son noktayı değerlendirmek ve önümüzdeki süreçte neler yapacağımızı konuşmak üzere toplantılar yapılacaktır. Toplantılara ilişkin ayrıntılar aşağıda bilginize sunulmuştur:

TOPLANTILAR:
AVRUPA YAKASI
20 Temmuz 2010, Salı
18.30
Türkiye Gazeteciler Cemiyeti Lokali (Cağaloğlu, Türkocağı Cd. No: 1/A – İran Konsolosluğu Karşısı, Tabip Odası yanı)

ANADOLU YAKASI
21 Temmuz 2010, Çarşamba
18.30
İstanbul Tabip Odası Kadıköy Bürosu (Rıhtım Cd. Misakı Milli Sk. İdil Han No: 4 Kat: 3 Kadıköy, Kızılay Tıp Merkezi Yanı)

Toplantılara katılımınızı bekler, çalışmalarınızda başarılar dileriz.

İSTANBUL TABİP ODASI

 

ANAYASA MAHKEMESİ TARAFINDAN İPTAL EDİLEN MADDELER

Anayasa Mahkemesi “Tam Gün” adı ile bilinen 5947 sayılı Kanun’un kimi maddelerini iptal etti ve bazı maddelerin yürürlüğünü durdurdu.

1- Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kuruluşlarında çalışan hekimlere emekliliklerine yansıyan güvenceli bir ücret yerine, aynı görev yapılmasına rağmen kurumdan kuruma, kişiden kişiye değişen ve emekliliğe yansımayan, güvencesiz ödeme yöntemi olan performansa dayalı ek ödemeye ilişkin 209 sayılı Kanun 5. maddesinin değiştirilen dördüncü fıkrası Anayasa’ya aykırı bulunmuş ve OYBİRLİĞİYLE iptal edilmiştir.

Ancak bu maddenin iptali ile bir uygulama boşluğu doğacağından gerekçeli kararın yayınlanmasından itibaren yeni bir yasal düzenlememin yapılabilmesi için 9 aylık bir süre verilmiştir.

2- 3. maddesiyle, 4.11.1981 günlü, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun değiştirilen 36. maddesinin İkinci fıkrasının birinci tümcesi Anayasa’ya aykırı bulunmuş ve 8/3 OYÇOKLUĞUYLA iptal edilmiştir.
Yine Üniversite öğretim üyeleri ile ilgili olarak 2547 sayılı Yasa’ya eklenen Geçici Madde 57’nin “Bu süre içerisinde talepte bulunmayanlar istifa etmiş sayılır.” biçimindeki son tümcesi de Anayasa’ya aykırı bulunarak 8/3 OYÇOKLUĞUYLA iptal edilmiştir.

3- 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı San’atlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun’un 12. maddesinin değiştirilen İkinci fıkrasının birinci tümcesinde yer alan “ … bentlerden yalnızca birindeki …” ibaresi Anayasa’ya aykırı bulunarak 9/2 OYÇOKLUĞUYLA iptal edilmiştir.
Bu maddenin iptali ile birlikte hekimlerin kamu dahil kurumlarda birden fazla yer de çalışmalarına yönelik sınırlama ortadan kaldırılmıştır. Ayrıca bu maddenin uygulanması sonradan telafisi güç zararlara ve hak kayıplarına yol açacağı için yürürlüğü durdurulmuştur.
Devlet memurlarının memurluk görevi dışında serbest olarak çalışabilmelerine olanak sağlayan 2368 sayılı Yasayı yürürlükten kaldıran madde yönünden Anayasa Mahkemesine iptali için başvurulmamıştır. Anayasa Mahkemesi kamuda görev yapan hekimlerin kamu görevlerinin yanı sıra serbest çalışmalarının yasaklanmasını anayasaya aykırı bulmuştur. Bu nedenle hekimlerin çalışmalarına devam etmeleri Anayasaya uygundur.

Ancak 657 sayılı Devlet Memurları Kanunun 28. maddesine dayanılarak olası dar yorumla engel çıkarılarak disiplin cezası verilmesi söz konusu olabilir. Bu nedenle kamu görevinin yanı sıra serbest çalışan hekimler yönünden bireysel işlemlerin iptali ve yürütmesinin durdurulması için idare mahkemesine başvurarak çalışma sınırlamasına yönelik işlemin ve dayanağı olan 2368 sayılı yasayı yürürlükten kaldıran ilgili hükmün Anayasaya aykırılığını ileri sürerek dava açmaları mümkündür.

Bu davada Anayasa Mahkemesinin kararına atıfla hem anayasaya aykırılık itirazının ciddi bulunması hem de işlemin yürürlüğünün durdurulması istenebilir. Mahkemelerin bu doğrultuda karar vermesi halinde serbest çalışmalar yönünden hiçbir engel kalmayacaktır.

Diğer Maddelerin iptal istemi ise reddedilmiştir.


Bu HABERİ Paylaş!